Ondanks de strenge, doch rechtvaardige training die ik kreeg bij het tekstbureau waar ik mijn schrijfcarrière begon, heb ik als verse freelancer genoeg fouten gemaakt. Zoals uit enthousiasme vele, vele, vele uren maken voordat ik überhaupt akkoord van een klant had. Om vervolgens te horen dat de opdracht niet doorgaat. G$*f>§. Mijn advies: wacht op dat akkoord! Hoe erg je pen ook kriebelt. Ik vertel je graag over twee situaties waarin ik dit advies niet opvolgde en de mist inging; mijn grootste niet geaccordeerde schrijfbloopers.

De ervaren marketingman

Als verse freelancer ontmoette ik een ervaren marketingman. Hij was vol plannen om de makelaarswereld te veroveren door hen de heilige graal van contentmarketing voor te houden. Toevallig had ik daar net veel events en workshops over bijgewoond, dus leek het hem een goed plan om onze krachten te bundelen. Ik was blij dat hij kansen zag en mij daarin wilde betrekken! Want als ik ‘even’ een presentatie maakte over wat contentmarketing kon betekenen in makelaarsland, dan zou hij daarmee voor ons de opdrachten binnenslepen. En dus besteedde ik uren en uren aan die presentatie. Want steeds was er iets wat hij wilde toevoegen of toch net even anders wilde. Uiteindelijk weet ik niet eens wat er met de presentatie gebeurd is. Ik hoop maar dat hij hem gebruikt heeft want dan is al mijn werk niet helemaal voor niks geweest. Ik heb ondanks een aantal ‘hoe staat het er eigenlijk mee’ mails van mij, in ieder geval nooit meer iets van de beste man gehoord. Auw.

Ik was blij dat hij kansen zag en mij daarin wilde betrekken!

Stagiaire-alert

Bij mijn tweede had-ik-maar-op-een-akkoord-gewacht blooper ging ik niet aan de slag voor iemand die me gebakken lucht verkocht (die les had ik geleerd), maar wel voor iemand die geen bevoegdheid had om mij een opdracht te geven. Ik was te blij en trots dat ik voor dit mooie merk aan de slag mocht om door te hebben dat degene die mij inhuurde, de iets te ambitieuze stagiaire was. Pas toen ik de eerste versie van de mooie productfolder leverde, merkte haar leidinggevende op dat deze opdracht helemaal niet zo bedoeld was. Er was geen budget voor. Dus hoe zat dat nu met de uren die ik gewerkt had? Of de stagiaire of ik mocht die uit eigen zak betalen. Om de klant te behouden koos ik met kiespijn voor optie twee. En zwoer ik nooit meer zonder akkoord van de bevoegde persoon een letter op papier te zetten.

Om de klant te behouden koos ik met kiespijn voor optie twee.

Hoe had ik dit kunnen voorkomen?

Het blijft moeilijk; in je enthousiasme de rem erop houden. Want uiteindelijk is heldere teksten voor inspirerende klanten schrijven de droom van iedere tekstschrijver. Dus wil je daar zo snel mogelijk mee aan de slag! En toch doe ik dat voortaan niet meer. Ik wacht netjes tot de klant en ik het eens zijn over wat ik ga doen voor welk bedrag en tegen welke voorwaarden. Om dat te regelen, zorg ik na het briefinggesprek voor een debriefing inclusief offerte. Om vervolgens te wachten op een akkoord. Al dringt de tijd en jeuken m’n vingers. Wel heb ik met sommige klanten inmiddels zo’n vaste samenwerking dat je weet wat je van elkaar kunt verwachten en je dus veel sneller kunt schakelen. Dat is waarom ik het liefst duurzame relaties met klanten aanga. Maar voor nieuwelingen blijf ik streng doch rechtvaardig. Precies zoals het mij geleerd is ;).

Uiteindelijk is heldere teksten voor inspirerende klanten schrijven de droom van iedere tekstschrijver.

Tekstevent: Tekst met Taart

Omdat ik veel tekstschrijvers zie worstelen met het volgen van de juiste stappen, het vinden van genoeg opdrachten, of het op waarde geschat worden, door zichzelf en door hun klanten, organiseer ik op 26 maart het eerste Tekstevent voor freelance tekstschrijvers, copywriters en contentmakers: Tekst met Taart. Bedoeld om jouw business- &schrijfskills te verbeteren. Want het ondernemende schrijverschap is een vak en een feest! Mits je het goed aanpakt. Natuurlijk hoop ik dat jij er als schrijver bij bent. Lukt dat niet? Dan heb je misschien iets aan de kennis voor het professioneel opzetten van jouw schrijfbusiness die ik in mijn blogs deel. Op instagram (@schrijfsoda) deel ik nog meer tips & tricks.