Praktische filosofie, creativiteit, hekserij & humor

RAchel Felix

Plan jouw vrijblijvende kennismaking

Keertje kletsen?

Heb jij als manager of ondernemer ontdekt dat je nog steeds mens bent? En wil je weer meer aandacht aan dat mens-zijn geven?

Zit je vast? Ervaar je dagelijks een gejaagd, gehaast of gestresst gevoel? Mag er in jouw leven weer meer ruimte komen voor nieuwsgierigheid, creativiteit en lol?

Word je momenteel minder vaak kritisch bevraagd dan je zou willen? Zit je hoofd te vol om verder te komen?

Zin in een frisse blik waardoor je weer mogelijkheden ziet in plaats van belemmeringen bedenkt? Zin in ervaringen die je weer laten beseffen dat je lééft. Dat dit jouw leven is en dat JIJ aan het roer staat? Kun je het aan om jezelf daarvoor recht aan te kijken (the good, the bad and the ugly)? Om weer meer ruimte voor jouw mens-zijn te veroveren? Ik maak heel graag kennis met je!

 

Dit kun je verwachten:

Praktische Filosofie

In mijn trajecten gebruik ik praktische filosofie als middel voor persoonlijke ontwikkeling. Om meer rust en ruimte voor persoonlijk leiderschap in jouw systeem te creëren. We duiken de diepere lagen van jouw dagelijkse leven, denken, handelen en zijn in. Ik help je kopje onder te gaan – én weer boven te komen – door te vragen, vragen, vragen en oh ja, vragen.  

Creativiteit

Als er iets bevrijdend is, is het creativiteit. Knutselen, kliederen, klooien, creëren en vernietigen; het helpt om jezelf beter te begrijpen. Het hoeft vooral niet mooi te zijn! En laat perfectie maar he-le-maal achterwege. Tijdens jouw traject gaat het om de lol, de inzichten, de emoties, de vrijheid voelen.

Hekserij

Hekserij vind je terug in hoe we de kracht en wijsheid van de natuur gebruiken. We wandelen er tijdens onze sessies doorheen en gebruiken wat we tegenkomen. We werken met de seizoenen, offers, rituelen, ceremonies en magie. Hekserij ontdek je ook in mijn no nonsense beleid met betrekking tot bullshit. Ik doorzie je. 

 

Humor

Humor haalt de angel eruit. Het zet donkere energie om in licht. Reken er dus maar op dat we gaan lachen. Om jou. Om mij. Om onze menselijkheid. We gebruiken humor niet om dingen weg te lachen. Wel als hoogste vorm van wijsheid. 

Profesionele bevrager. Kritische Heks.

Over Mij

Sinds 2022 begeleid ik ondernemers en managers die menselijk blijken. Hen maak ik het goedbedoeld moeilijk via mijn trajecten die bol staan van de praktische filosofie, creativiteit, hekserij en humor. Waardoor deelnemers weer ruimte voor zichzelf, hun menselijke wensen, verlangens, behoeftes, zingeving en hun mens-zijn gaan ervaren.

Door mijn eeuwige nieuwsgierigheid en ontdekkingsdrift is alles de afgelopen jaren in mijn eigen leven wel voorbijgekomen: ik probeerde samenwerkingen uit die voor beide partijen niet werkten. Werd ongelukkig van de dingen die ik bedacht. Dacht niet goed na. Dacht te goed na. Was impulsief, chaotisch, teleurgesteld en dolgelukkig.

Tussen het opzetten en runnen van mijn eigen bedrijf door vierde ik sabbaticals, vakanties en reisde ik de wereld rond. Alleen of met man en hond. Ik verbouwde huizen, een bus, ben klussen gaan haten en geniet van wandelen met mijn hond en m’n pogingen tot tuinieren.

Ik werk samen met mensen die willen en durven, niet met mensen met vooral moeite. Ik weet hoe ik zoveel mogelijk waarde voor mijn klanten toevoeg. En ik heb lef. Lef om mezelf en jou recht aan te kijken. Vanuit een liefdevol hart. Ik hou daarbij niet van slap gejank. Wel van rauwe tranen. Omdat die zuiveren en helen. Laat het maar stromen.

 

Testimonials

Over eerdere trajecten zeiden deelnemers:

‘De sfeer was open, toegankelijk en respectvol. Waardoor het makkelijk was om alle shit en onzekerheden op tafel te gooien. Een dikke dankjewel Rachel! Ik heb zoveel zin in de volgende stappen!’

Mirjam van Elst

‘Ik heb enorm veel gehad aan deze intensieve weken. Ik wil nog zoveel dingen aanpassen n.a.v. de kennis die ik heb opgedaan. Daar ben ik de komende maanden nog wel even zoet mee, onwijs leuk!’

Pleun Kicken

‘En toen was daar Rachel. Ze heeft een flinke dosis ervaring, spiegelt je goed en is bovenal erg toegankelijk.’

Elmke Hendrix

Waarom doe ik wat ik doe?

Menselijk mogen zijn

Tijdens de tien jaar dat ik werkte voor en met managers, ondernemers, CEO’s, leidinggevenden en noem maar op, merkte ik dat zo veel van hen door alle zelfopgelegde stress, verhalen, verwachtingen en patronen vast zijn komen te zitten. En daarmee vergeten hoe het is om mens en menselijk te mogen zijn. Terwijl juist vanuit ieders unieke menselijkheid écht mooie dingen ontstaan voor jezelf, je team, je bedrijf en jawel, de wereld.

Vragen, bevraagd worden, creëren, creatief kliederen, klooien, de schoonheid en kracht van de natuur weer ervaren, de elementen trotseren (wegwaaien, zeiknat regenen, verbranden) en voelen dat je onderdeel bent van dat grotere geheel. Het maakt je nederig, verdrietig, vrolijk en vrij. Als je dan tegelijkertijd ook nog antwoorden vindt – dankzij mijn gevraag – op wie jij bent en wil zijn in dat geheel, wat jouw rol en doel hier op aarde is en hoe je daar invulling aan wil geven … Dat is toch magic?! Die menselijke magie, verwondering en bevrijding wil ik voor alle managers en ondernemers in Nederland toegankelijk maken. Zodat zij vanuit hun unieke menselijkheid leiding kunnen geven en ondernemen. Want: het. is. zo. simpel. Echt.

 

Vraag me vrij

2 uur

Gedurende één uur sparren we over een vraag die jou bezighoudt. Vooraf leer ik je hoe je de vraag, dilemma, kwestie, uitdaging die je mij wil voorleggen op Socratische wijze formuleert. Tijdens onze sessie gaan we gelijk de diepte in om vele malen wijzer weer boven te komen.

Vrijdenkerij

3 sessies

Iedereen zit vast in verhalen. In hoeverre dienen jouw verhalen je nog? In drie sessies leer ik je om de verhalen waar je momenteel in (gevangen) zit te zien en te bevragen. Je gaat jezelf vrijdenken. We staan daarvoor ook stil bij jouw verlangens, belemmerende overtuigingen, offers en we maken een plan om jouw nieuwe kennis over jou in de dagelijkse praktijk te gaan gebruiken.

Wat denk je zelf?

7 weken

In dit traject gaan we samen op zoek naar jouw antwoorden op de 'simpele', menselijke vragen: wie ben ik? Wat wil ik? Wat heb ik nodig? We gaan wandelen, praten, voelen, heksen, creëren, huiswerk maken, vast ook huilen, lachen en alles wat omhoog komt kritisch bevragen. Na onze samenwerking ervaar jij meer ruimte en het lef om jezelf te zien, te zijn. Er komt meer nieuwsgierigheid, lol en oprechtheid in je leven. 

V(r)age(n)vuur

maatwerk

Het v(r)age(n)vuur is bedoeld voor managers, ondernemers of teams die samen ergens tegenaan lopen, twijfelen, struggelen, stressen en meer willen dan één uurtje sparren daarover. Jullie leggen de kwestie aan mij voor. Ik bevraag alles wat in twijfel getrokken kan worden. Samen verfrissen - of louteren - we het denken, de energie en komen zo tot nieuwe inzichten en mogelijke oplossingen.

Testimonials

Over eerdere trajecten zeiden deelnemers:

‘Ik had direct een heel prettig gevoel bij Rachel, maar ik had niet verwacht dat ze me zoveel zelfinzicht zou geven. Door veel door te vragen wist ze me richting allerlei aha-momenten te sturen.’

Irene van der Linden

Ik vond het heel spannend om zoveel geld te investeren, maar vond het elke cent waard. Ik leerde dat ik beter ben dan ik dacht, meer waard ben dan ik dacht en dat geeft zoveel rust.’

emma clark

Er was een fijne, veilige sfeer waarin je kon zeggen wat je wilde. Rachel weet veel, deelt veel en geeft je het vertrouwen en de veilige omgeving waarin je aan de slag kunt.’

Pleun Kicken

‘Super leerrijk. Niks op de vlakte, gelijk het diepe in! Rachel zet je met haar rake vragen aan het denken over je bedrijf en jezelf. Want het een hangt natuurlijk samen met het ander. Zo krijg je inzicht na inzicht. Dankjewel Rachel!’ 

Reitske Bosschem

‘In dit traject heb ik meer geleerd dan dat ik ooit zelf had kunnen ontdekken. De inhoud is ijzersterk en erg compleet. Daarnaast is het ook super praktisch en kun je met veel dingen meteen aan de slag.’

Jeanine van Brummen

Ik wil voor mezelf beginnen als freelance tekstschrijver of copywriter; wat is het juiste moment?

Je wil voor jezelf beginnen als freelance tekstschrijver of copywriter. De beste beslissing die je kunt nemen! Want het ondernemende schrijverschap is een feestje. Maar je moet wel weten wat je doet. In deze blog geef ik je twee mogelijke manieren om voor jezelf te...

Hoe maak ik een offerte als freelance tekstschrijver of copywriter?

Wanneer je als freelance tekstschrijver of copywriter een offerte mag uitbrengen, roept dat vaak vragen op, zoals: hoe maak ik een professionele offerte als freelance tekstschrijver of copywriter? Wat moet er allemaal in mijn offerte staan? Hoe weet ik hoeveel uren ik...

Hoe krijg ik meer waarde(ring) als freelance tekstschrijver of copywriter?

Hoe zet je als freelance tekstschrijver of copywriter een constructief, goedlopend bedrijf op? Dat begint met jezelf op waarde schatten. Helaas gaat het daar bij bijna alle schrijvers die ik spreek al mis: ze zien zelf niet in hoe waardevol zij en hun expertise zijn....

Ik heb het te druk als tekstschrijver (en dat maakt me gestrest)

Wanneer je voor jezelf begint als freelance tekstschrijver of copywriter wil je succesvol worden. Totdat je ineens te veel werk hebt, avonden door zit te tikken om deadlines te halen en het vuurtje in jezelf door de aanhoudende drukte langzaam dooft. Want dit was niet...

Freelance tekstschrijver worden; dit zijn de 6 grootste misverstanden binnen het schrijversvak

Wil jij freelance tekstschrijver of copywriter worden? Goede keuze en alvast welkom bij de club! Je hebt natuurlijk een beeld van jezelf als freelance tekstschrijver of copywriter; schrijvend achter je laptop, brainstormend met klanten of heerlijk werkend op een mooie...

Waarom voel ik mij als freelance schrijver onzeker?

Te veel schrijvers die ik spreek - tijdens een Text Talk, via social media of op andere momenten - twijfelen aan hun kwaliteiten als schrijver. Terwijl zij écht wel kunnen schrijven. Dat staat vast. In deze blog leg ik uit dat hun onzekerheid ontstaat doordat zij de...

Hoe ik als schrijver niet gewaardeerd werd

Als ik hoor hoeveel onbetaalde uren schrijvers maken, hoe jullie ploeteren en hoe de passie voor schrijven uitdooft door opdrachten die geen inspiratie geven, dan huilt mijn schrijvershart. Want wat is het herkenbaar. De onzekerheid, het enthousiasme dat sterft door...

Wel of geen prijzen op je website?

Noem je als tekstprofessional wel of geen prijzen op je website? En waarom dan wel of niet? Enerzijds wil je helder en transparant met je potentiële klanten communiceren. Anderzijds kan het noemen van prijzen klanten afschrikken. Of is dat juist de bedoeling? Maar wat...

De band met je klant: hoe zorg je voor een gelijkwaardige klantrelatie?

Hoe ga je als schrijver een gelijkwaardige relatie aan met je klanten? Veel schrijvers die ik spreek zijn onzeker over hun toegevoegde waarde. Of ze twijfelen zelfs aan hun bestaansrecht als schrijver. Eeuwig zonde. Want daardoor houd jij jezelf klein waardoor je...

Zelfverzekerd naar buiten treden met je schrijfbedrijf, hoe doe je dat?

'Ik wil me niet meer driedubbel plooien om aan de verwachtingen van mijn klanten tegemoet te komen', zei een schrijver laatst tijdens een Text Talk. 'Heel goed', riep ik uit. Want zelf overtuigd raken - echt overtuigd raken, tot in het diepste van je vezels - van jouw...

Twijfelenergie

De afgelopen weken sprak ik veel schrijvers die twijfelden. Over investeren in zichzelf en hun bedrijf. Dat was niet goed voor m’n mojo. In deze blog deel ik wat er gebeurde, wat dat met me deed en hoe jij als schrijver met twijfels over jezelf en je schrijfbusiness...

Waarom zou ik zichtbaar zijn als schrijver?

Om te beginnen wil ik even stilstaan bij de definitie van zichtbaar zijn. Zichtbaar zijn is niet: ❌ Af en toe met een leuke foto op social media verschijnen ❌ Op onregelmatige basis een keer een stuk tekst of andere vorm van content ergens publiceren. ❌ Een website...

Clubhouse speciaal voor Tekstpro’s

Koudwatervrees Het zweet stond in m'n handen. Ik herkende het gevoel van vroeger. Wanneer ik op school of in de collegebanken een vraag wilde stellen. Maar bang was dat het dom, sloom of in ieder geval niet slim was. Zo voelde mijn eerste kennismaking met spreken op...

De ‘Ik-doe-maar-wat’ onprofessionaliteit waar schrijvers tegen moeten strijden

Binnen onze schrijversbranche of taalsector heersen vreemde verwachtingen. Daarbij krijgen we door de enorme breedte van ons vak en het gebrek aan concrete opleidingen tot tekstschrijver, copywriter, contentmaker, redacteur, blogger of (bedrijfs-)journalist vaak te...

Acht Redenen Waarom Jij Jezelf Als Schrijver Niet Op Waarde Schat

Hoe komt het toch dat schrijvers zichzelf niet op waarde schatten? Ik zie het keer op keer gebeuren en het is zo ontzettend zonde! Ik laat je in deze blog zien welke overtuigingen en opvattingen de oorzaak zijn van dit probleem. En natuurlijk geef ik je gerichte...

Is er sprake van onderwaardering in onze tekstbranche? Een onderzoek(je)

In je eentje een revolutie willen ontketenen, is erg ambitieus. En onrealistisch. Ik heb dan ook niet de illusie dat onze #schrijversrevolutie voor meer waardering binnen onze tekstbranche er komt zonder de steun van andere schrijvers. Natuurlijk zijn er de textperts...

Samen ten strijde voor een Schrijversrevolutie

Het valt mij te vaak op dat schrijvers en schrijven ondergewaardeerd worden door (potentiële) klanten, maar veel meer nog door schrijvers zelf. Dat was al zo toen ik bij een groot tekstbureau werkte en werd helaas niet minder tijdens mijn jaren als ondernemende...

De vijf soorten schrijvers die mij benaderen

Ik spreek tijdens mijn Text Talks vele ambitieuze en enthousiaste schrijvers die met het professionaliseren van hun schrijfbusiness aan de slag willen. Mooie gesprekken zijn dat. Tijdens die gesprekken wil ik alles weten over de uitdagingen waar de schrijvers die ik...

Van chaos naar orde op zaken

M’n leven is gewoon op orde. Maar zo ‘gewoon’ was dat lange tijd niet voor mij. Kort na een helaas heftige scheiding van ‘ons pap & mam’ gingen mijn ex en ik na 14 jaar uit elkaar. Ik was van m’n 15e tot m’n 29e samen met hem geweest. Dat was nu klaar. Op. 💔 Met...

Waar vind ik klanten?

De vragen die andere schrijvers mij het vaakst stellen zijn: 1) waar vind ik klanten? En 2) waar vind ik passende klanten? Om ieders hoop meteen de grond in te boren: ik heb geen hapklaar antwoord op die vragen. Er is geen onuitputtelijke bron vol klanten waar een jou...

Ik schrijf teksten maar mijn klanten willen er niet voor betalen

Als er één overtuiging is die ervoor zorgt dat jouw schrijfbusiness niet (verder) groeit, dan is het wel de misvatting dat je als tekstschrijver, copywriter, contentcreator of marcom-professional ‘teksten schrijft’. Fout! Dat is niet wat je doet. In deze blog leg ik...

Een kijkje achter de schermen; wat ging minder of ronduit mis?

Het afgelopen half jaar begeleidde ik drie uitverkochte groepen (15 deelnemers) naar een professionele(re), winstgevende(re) en strategische schrijfbusiness toe. Het samenwerken met hen was en is fantastisch, net zoals de resultaten. In november start de laatste groep...

Drie dingen die schrijvers denken

Alleen als wij gaan groeien als tekstprofessionals gaan we de waardering krijgen die we verdienen.

Hoe ik mijn trajecten succesvol wist op te zetten

Dus daar stond ik met mijn idee: de eerste businesstrajecten speciaal voor schrijvers in Nederland en België opzetten. Trajecten waarin ik al mijn kennis bundel die ik de afgelopen tien jaar opdeed als schrijver, contentmarketeer en ondernemer op het gebied van...

Tien tips voor (aanstormende) schrijvers

Wat ik zie, is dat veel tekstschrijvers worstelen met het op waarde geschat worden. Door zichzelf en door hun klanten. Ook het vinden van voldoende opdrachten blijkt vaak een uitdaging. Terwijl het ondernemende schrijverschap een vak en een feest is! Mits je het goed...

Schrijven is eng

Schrijven. Zeggen dat het je vak is, is altijd gevaarlijk. Iedereen in Nederland heeft immers leren schrijven en schrijft regelmatig zelf teksten. Bij het schrijven gaat het er uiteindelijk om dat je de beste versie van jouw inhoud zo verwoordt dat anderen het begrijpen. Maar hoe doe je dat?

Van altijd ‘AAN’ naar altijd ‘Aandacht’

Ik geloof dat het hippe altijd ‘AAN’ een erg ongezonde staat van zijn is. Voor jezelf en voor je omgeving. Dus hoe leuk ik mijn werk online ook vind, ik blijf het op de tweede plaats zetten: eerst offline leven, daarna online werken. Alleen is dat soms makkelijker gezegd, dan gedaan…

Nederlands – Engels, waar ligt de grens?

De keuze voor Engelstalige termen binnen je bedrijf kan allerlei gevolgen hebben voor je imago. Heel kort door de bocht is het Nederlands doorgaans suf en het Engels is hip. Veel Nederlandse bedrijven die jong en hip of hot and happening willen zijn kiezen daarom voor Engelse termen. Maar het is niet gegarandeerd dat je lezers een tekst vol Engelse termen net zo goed kunnen volgen als een Nederlandse tekst.

Wo(o)rden wie je bent

Niet alleen je mooie logo en gave opmaak zijn beslissend tijdens ieder contactmoment met je klant; ook je woorden spreken boekdelen. Waar wil je allemaal aan denken bij het schrijven voor je klanten?

Schrijven is niet eng

Als schrijven niet eng is, wat is dan dat beklemmende gevoel dat je bekruipt zodra je gaat zitten om je tekst te typen en probeert om je boodschap duidelijk, professioneel en persoonlijk op papier te krijgen?

Hoe overleef ik een beeldcultuur?

Je boodschap ‘afkorten’ tot een beeld, kan je lezer helpen. Maar een beeld zegt soms ook gewoon meer dan tekst of vult er juist op aan. Als schrijfster kan ik dit als een gevaar zien, of juist als uitdaging.

Schrijfkriebels of -bloopers?

Als verse freelancer heb ik genoeg fouten gemaakt. Ik vertel je graag over twee situaties waarin ik de mist inging; mijn grootste schrijfbloopers.

De vorm als norm

Wanneer ik met een klant aan de slag ga, starten we vanuit de inhoud. Daarbij onderzoeken we niet alleen hoe we deze inhoud het beste kunnen formuleren. We kijken ook of er potentiële diepere lagen achter de inhoud te vinden zijn.

De schrijver is dood, leve de lezer!

Is het belangrijk om stil te staan bij hoe een tekst door je lezers geïnterpreteerd kan worden? En doe jij dat voldoende bij alles wat je de wereld in stuurt? Want schrijven wat je wil zeggen is één ding; schrijven wat je bedoelt, is een veel grotere uitdaging.

Foud(t) in je tekst

Steek wat extra, onzichtbaar werk in je tekst. Daar doe je je lezer een groot plezier mee!

lees mijn maandelijkse brief-aan-iets

Maandelijks lucht ik mijn hart, klaag, zeik, complimenteer of bevraag ik iets. Of iemand. Een klant, de regen, m'n hond, de mensheid, zonnebloemen, woede, wat dan ook. Misschien jou wel 😀. Lees mee en laat je inspireren.

Samen aan de slag? Ik heb er zin in!

Plan ons vrijblijvende belletje

Heb jij er nog geen zin in? Dat kan.

laten we dan alvast connecten op LinkedIn.

Of schrijf je hierboven in voor mijn maandelijkse brief-aan-iets.