Wel of geen prijzen op je website?

21 september 2021

door Rachel Felix

®️Via mijn gratis content, online trainingen en unieke businesstraject leer ik jou een slimme & strategische schrijfbusiness neerzetten. Want wij schrijvers en ons vak schrijven mogen - door onszelf (!) - wel eens meer op waarde geschat worden. Dat begint met professionaliseren. Samen aan de slag dus en op naar een schrijversrevolutie 💪.

Noem je als tekstprofessional wel of geen prijzen op je website? En waarom dan wel of niet? Enerzijds wil je helder en transparant met je potentiële klanten communiceren. Anderzijds kan het noemen van prijzen klanten afschrikken. Of is dat juist de bedoeling? Maar wat als je nu de verkeerde klanten afschrikt door het wel of juist niet noemen van je prijzen? Aaaaaggghh! Een duivels dilemma. Daarom deel ik in deze Eye-opener mijn ervaring met en kijk op het wel of niet noemen van prijzen op je website. Wat doen beide opties voor jouw schrijfbureau? En wat doet het met je klanten? Zo kun jij na het lezen vanuit inzicht en vertrouwen een keuze hierin maken.

Wil je geselecteerd worden op prijs?

Zelf heb ik als tekstschrijver nooit prijzen op mijn website gehad. Om de volgende redenen:

  1. Ik wil niet op prijs geselecteerd worden.
  2. Iedere opdracht is anders en wil ik – ook qua prijs – kunnen insteken op de manier die het beste resultaat oplevert.

Ik hanteerde zelf als schrijver één uurtarief. Toen ik begon was dat € 50,- en toen ik zeven jaar later stopte met zelf voor klanten schrijven was dat € 95,-. Daaraan zie je meteen dat ik geregeld prijsstijgingen doorvoerde. Iets dat in mijn ogen een logisch gevolg is van je eigen kennis op pijl houden; ik bezocht veel bijscholingsevents, seminars, deed mee aan trainingen en workshops. Prijsstijgingen zijn verder alleen te verklaren wanneer je altijd de beste kwaliteit levert. Want daar betalen je klanten voor en daar hebben ze dus recht op. Er zijn zeker klanten geweest die niet met mij wilden werken omdat ze me te duur vonden. Zoals er ook klanten waren die mijn grondige manier van werken, maar ‘gedoe’ vonden. Toch waren er altijd meer en meer dan genoeg klanten die zich helemaal konden vinden in mijn visie, werkwijze en prijzen. En dát zijn de klanten waar je mee aan de slag wilt omdat je samen met hen de mooiste dingen kunt maken.

    Welke rol spelen prijzen in de keuze van je klant?

    Momenteel zie je op mijn website prijzen staan bij mijn online trainingen en producten. Dat lijkt me logisch want dit is nodig voor de aankoop. Bij het Textpert Traject dat ik aanbied, noem ik geen prijs op mijn website of in andere communicatieuitingen. Ik bespreek de investering voor dit traject – waarop ik tot op heden alleen commentaar zoals hieronder (zie slides) heb ontvangen – tijdens het kennismakingsgesprek. Dat doe ik omdat ik niet wil dat jij als schrijver op basis van prijs besluiten om wel of niet mee te doen aan het traject. Ik wil dat je die beslissing neemt vanuit intrinsieke motivatie: je wil werken aan het professionaliseren van je bestaande of beginnende schrijfbusiness of -baan, je bent bereid om daarin te investeren en je wil na onze kennismaking die investering in een samenwerking met mij en de andere deelnemende schrijvers doen. Vergelijkbaar wil jij als tekstprofessional dat jouw klanten met jou willen werken vanwege je kwaliteiten, hun behoefte aan goede teksten en het vertrouwen in jou en je oplossing. Niet omdat jouw kennis, kunde en tijd betaalbaar of zelfs goedkoop is. Blijf vooral ver weg van die race tot zero. Je wint ‘m nooit.

    ‘Vanaf prijzen’ op je website: slecht idee

    Ik spreek veel schrijvers die ‘vanaf prijzen’ hanteren of willen gaan hanteren op hun website. Ik geloof daar niet in. Denk er maar eens over na: ja, vanaf prijzen kunnen een manier zijn om de gratis-graaiers en low budget klanten te weren. Want die wil je niet. Maar omgekeerd kan het ook degenen met een geschikt of zelfs groot budget wegjagen. Omdat zij bij jouw ‘vanaf prijzen’ denken: goedkoop is duurkoop. De enige klanten die je wel aantrekt met jouw ‘vanaf prijzen’ zijn de klanten wiens budget bij jouw prijs past. Dat lijkt mooi. Maar toch begin je juist door het communiceren van je ‘vanaf prijzen’ bij deze klanten altijd met 1-0 achterstand. Want zij hebben je – onder andere – op prijs geselecteerd. Maar je offerte of projectprijs gaat sowieso hoger zijn dan de ‘vanaf prijs’ die je hebt genoemd en op basis waarvan je klant jou heeft benaderd. Ik zie dus niet in hoe dit voor je werkt. Behalve wanneer je op prijs geselecteerd wil worden, daarna tijdens een gesprek wil toelichten dat je prijs hoger gaat uitkomen dan de prijzen die de klant gezien heeft en je klanten met meer money dan je je wellicht voor kunt stellen wil weren. In dat geval zijn ‘vanaf prijzen’ een goed idee.

    Blijf vooral ver weg van die race tot zero. Je wint ‘m nooit.

    Concurrentie tekstschrijvers

    Laat jouw portemonnee niet leidend zijn

    Laten we kort op die klanten met veel geld – want jazeker bestaan die klanten – inzoomen. Onthoud, om ook op gelijkwaardige manier met hen een samenwerking aan te gaan, dat je qua prijzen niet je eigen portemonnee als uitgangspunt wil nemen; er zijn klanten die strippenkaarten voor 10k kopen, zoals laatst bij een van mijn textperts gebeurde. Zoals er ook klanten zijn die met liefde 7k budget hebben voor nieuwe webteksten, zoals ik zelf als eyeopener op dit vlak meemaakte. Klanten willen betalen voor goede teksten. Ontneem hen niet de interesse in jou als geschikte schrijver door te denken dat je lage (en vage vanaf) prijzen moet communiceren.

     

    ‘Er waren altijd meer en meer dan genoeg klanten die zich konden vinden in mijn visie, werkwijze en prijzen.

    Hoe weer je klanten met een klein budget dan wel?

    Dat alles gezegd hebbende, willen we nog een manier vinden om klanten met een klein budget te weren. Daar lijkt het noemen van je prijzen een goed middel in. Toch is dat vanwege alles wat ik hierboven noemde dus niet zo. Low budget klanten weer je veel beter door jezelf professioneel en onderscheidend neer te zetten. Weet daarvoor wie je bent en wat je wil als schrijver. Wanneer jouw waarde van je website afspat laten klanten met weinig budget het wel uit hun hoofd om je voor een-dubbeltje-op-de-eerste-rij opdracht te benaderen. Daar zijn geen afschrikwekkende prijzen voor nodig. Zorg er liever voor dat je zelfverzekerd naar buiten treedt met je schrijfbedrijf. Lees daarvoor alles over het opzetten van een professioneel schrijfbedrijf, jezelf vol zelfvertrouwen profileren als schrijver of tekstprofessional en de onzekerheden die we hierin allemaal tegenkomen. 

    Verwachtingsmanagement

    ‘Toch wil ik een indicatie geven op mijn website. Om de verwachtingen bij mijn klanten te managen’, is iets dat ik vaker hoor van schrijvers. Dat gevoel snap ik. Het voelt fijn om je ‘alvast in te dekken’. Bedenk wel dat je met dit soort gedachtes en het voeren van verwachtingsmanagement op basis van prijs jezelf bij voorbaat al onderschat. Je hoeft je namelijk niet in te dekken. Je hoeft jouw waarde niet te verantwoorden of er goedkeuring voor te vragen van klanten. Verwachtingsmanagement wil je op basis van je expertise, werkwijze of visie voeren, niet op basis van prijs. Helemaal omdat het koppelen van een bedrag aan jouw tijd (uurprijs) net zo bizar is als het koppelen van een bedrag aan het aantal woorden, hoeveelheid inkt of aantal pixels dat je gebruikt. Het koppelen van tijd en geld is ontstaan tijdens de Industriële Revolutie, maar als je erover nadenkt helemaal niet handig of relevant voor onze dienstensector. Onder andere omdat je met meer expertise sneller je werk doet. Terwijl je meer waarde toevoegt, maar dus minder verdient. Huh?!

    Laat jouw prijs niet leidend zijn (Value Based Pricing)

    Degenen die mijn Textpert Traject volgden – mijn textperts – krijgen maandelijks een gratis bijscholingswebinar. Hierin bespraken we onlangs het principe van Value Based Pricing. Een interessant concept waarin je – heel beknopt samengevat – gaat kijken naar wat de klant wil investeren en wat jij voor dat bedrag kunt betekenen voor je klant. Jouw prijs is dus niet langer leidend. De wil om te investeren van de klant en jouw wil om binnen de ruimte die die investering biedt het beste resultaat neer te zetten wel. Binnenkort komen deze en andere Q&A-Webinars op mijn website beschikbaar voor niet-textperts.

    Wat gaat het worden?

    In mijn ogen biedt het noemen van prijzen op je website geen meerwaarde. Behalve wanneer het nodig is omdat je online producten of diensten aanbiedt. En natuurlijk wanneer prijsvoering een expliciet onderdeel is van je profilering en dus hetgeen is waar je op geselecteerd wil worden. Ik ben benieuwd of deze Eye-opener over dit onderwerp je aan het denken heeft gezet. Hoe denk jij over het wel of niet noemen van prijzen op je website? Deel je mening vooral via LinkedIn met me – en stuur me zeker een connectieverzoek als we nog niet gelinkt zijn – of praat mee over dit onderwerp via de Facebookgroep vol tekstschrijvers, copywriters en (bedrijfs-)journalisten. Ik hoor in ieder geval graag van je!

    Praktische kennis en zakelijke inzichten

    Op 4 oktober start de laatste groep van 2021 met ons Textpert Traject. Dit traject ontwikkelde ik samen met mijn Customer Design Expert, ervaren Product Owner en partner (in crime) Rick Arts. Verwacht naast praktische, vak- en veldinhoudelijke kennis dus veel zakelijke inzichten. Het traject duurt acht weken en zit vol coaching, opdrachten, werkboeken, theorie, klantcases, groepssessies, feedbackmomenten en meer. Het is de eerste businessopleiding speciaal voor schrijvers, copywriters, contentmakers en andere tekstprofessionals waarin je leert hóe jij van jouw beginnende of bestaande schrijfbusiness of -baan een succes maakt. ⁠ ⁠Wil je hier onderdeel van uitmaken? Er zijn nog 2 plekjes beschikbaar. Plan vrijblijvend een Text Talk. Dan kijken we of het klikt & klopt.⁠ ⁠

    Doe mee

    Textpert Traject

    Ons Textpert Traject is een groepstraject van twee maanden waarin je leert om jouw schrijfbusiness slim & strategisch op te zetten. Je werkt aan je eigen profilering, professionalisering, workflow en alles dat daarbij komt kijken. Dit traject is geschikt voor tekstprofessionals die nieuw zijn in het ondernemende schrijverschap of tekstprofessionals die al een tijdje meelopen, maar nog steeds het gevoel hebben ‘maar wat te doen’.

    Expert - 1 op 1 - Traject

    Ons Expert Traject is een 1-op-1 (of 2-op-1) traject van drie of zes maanden. Hierin werk je aan het optimaliseren van je schrijfbusiness en het neerzetten van jezelf als dé expert binnen jouw niche en specialisatie. Dit traject is geschikt voor de tekstprofessional met een goedlopende schrijfbusiness waarin het wringt omdat je voelt dat er nog zoveel meer in jou en je bedrijf zit.

    Andere schrijvers lazen:

    Ontvang Tips & Tricks

    Voor het professionaliseren van jouw schrijfbusiness. En krijg mijn Handleiding Workflow gratis toegestuurd.

    Gelukt! We gaan samen werken aan een gezond en winstgevend schrijfbedrijf voor jou.