Waarom zou ik zichtbaar zijn als schrijver?

24 mei 2021
Zichtbaar zijn als schrijver

door Rachel Felix

®️Via mijn gratis content, online trainingen en unieke businesstraject leer ik jou een slimme & strategische schrijfbusiness neerzetten. Want wij schrijvers en ons vak schrijven mogen - door onszelf (!) - wel eens meer op waarde geschat worden. Dat begint met professionaliseren. Samen aan de slag dus en op naar een schrijversrevolutie 💪.

Om te beginnen wil ik even stilstaan bij de definitie van zichtbaar zijn. Zichtbaar zijn is niet:

❌ Af en toe met een leuke foto op social media verschijnen

❌ Op onregelmatige basis een keer een stuk tekst of andere vorm van content ergens publiceren.

❌ Een website hebben.

Wanneer ik het heb over zichtbaarheid bedoel ik consistent OmniPresent, Persoonlijk en Relevant zijn. Dat betekent: je bent op de juiste tijd met de juiste frequentie aanwezig. Het fijne is dat je hiervoor niet (meer) altijd en overal dé go-to voor iedereen hoeft te zijn. Liever niet zelfs! Laten we dat schieten met losse flodders juist verruilen voor aandacht en aanwezigheid. Dit betekent wel dat Zichtbaar Zijn zoals ik het zie geen schreeuwerige quick fix is. Het een langetermijnoplossing die een investering vraagt. 

Zelf heb ik mijn publiek, volgers of netwerk één-voor-één opgebouwd. Met iedere nieuwe volger of connectie probeer ik nog steeds – hoe kort ook – het gesprek aan te gaan. Daarnaast heb ik heul veul gratis Groeisessies gegeven; om mijn doelgroep nog beter te leren kennen en om mezelf zichtbaar te maken via de inhoud. Hoe dit werkt leer je in de eerste training van mijn Zichtbaar Zijn Starterskit voor Schrijvers. Waarom zou je daar als schrijver meer over willen weten ? Ik geef je in deze Eye-Opener de vier voornaamste redenen:

 

1. Ik wil zichtbaar zijn als schrijver om de koers van mijn bedrijf te kunnen bepalen

 

Een van de grootste voordelen aan zichtbaar zijn als schrijver is dat je hiermee de koers van jouw bedrijf kunt gaan bepalen. Wanneer je onzichtbaar bent als schrijver moet je het immers hebben van de opdrachten die jouw kant op komen rollen. Dat betekent: blij zijn met wat er is want een gegeven opdracht kijk je niet in de bek. En dat terwijl vooral de via-via aanvragen soms tenenkrommend en totaal niet passend zijn. 

Wanneer je zichtbaar bent als schrijver laat je duidelijk zien wie jij als schrijver bent en wat je voor wie kunt betekenen. Daardoor kunnen de juiste klanten bij jou aanhaken. Hiermee geef je dus via het zichtbaar zijn zelf sturing aan je bedrijf. Ik ken schrijvers – waaronder mezelf – die zichzelf zo al meerdere keren opnieuw uitgevonden hebben. Dat is niet per se aan te raden. Want zichtbaarheid, herkenbaarheid en vertrouwen opbouwen kost tijd. Maar dit laat wel zien dat je ‘zichtbaar zijn’ niet in een keer perfect te hoeven doen; je kunt beginnen met jezelf laten zien en daarmee de bij jou passende klanten en opdrachten aantrekken. Blijkt later dat deze koers toch niet of niet meer helemaal bij je past? Dan stuur je bij. Jij staat nu immers aan het roer.

 

2. Ik wil zichtbaar zijn als schrijver om een consistente stroom aan klanten en opdrachten op te bouwen:

 

Door een consistente stroom van kwalitatief hoogwaardige content op gang te brengen – iets waar we in mijn Zichtbaar Zijn Starterskit voor Schrijvers veel aandacht aan besteden – komt er voor jou een consistente stroom klanten en opdrachten op gang. Door zichtbaar te zijn, bouw je immers een band met je (potentiële) klanten op omdat je hen – door jezelf te laten zien – geregeld aan jouw bestaan, kennis en kunde herinnerd. Dat zorgt voor contacten, aanvragen en opdrachten. Want pas wanneer (potentiële) opdrachtgevers je kennis, expertise en waarde kunnen zien kunnen zij op basis daarvan jou benaderen voor uitdagende opdrachten en samenwerkingen. 

Je hoeft niet meer te staren naar lege bladzijdes in je agenda of bang te zijn dat je klantenstroom opdroogt; je hebt nu immers de tools in handen om die leegtes op te vullen en je klantenstroom gestaag op gang te houden. Iets dat je samen met Zichtbaar Zijn waarschijnlijk wel zal moeten leren is vooruit plannen: het kan goed gaan gebeuren – zoals ik bij meerdere textperts merk – dat je pas over een aantal weken of zelfs maanden aan de slag kunt voor een klant. En die klant wacht daar op. Omdat zij met JOU willen werken.

 

Vooral via-via aanvragen kunnen tenenkrommend en totaal niet passend zijn.’

  

3. Ik wil zichtbaar zijn als schrijver om af te rekenen met de ‘blij zijn met alles wat op mijn pad komt’ mentaliteit:

 

Onzichtbare als schrijvers leven van opdrachten die op hun pad komen: via-via opdrachten, werk dat voortkomt uit bestaande klanten of opdrachtjes via oproepjes die je hier en daar tegenkomt. 

Ik weet het want ik deed het. Zo’n vier jaar lang. En dat kon prima. Maar consistent en pro-actief is het niet. Ik was immers steeds afhankelijk van anderen. Herken je dat? Dat je in plaats van zelf kansen te creëren maar afwacht – geduldig of in angst – tot iemand jou de bal toespeelt. En als dat gebeurt, moet je natuurlijk ‘blij zijn met alles wat op je pad komt’. 

Terwijl je soms gewoon keihard baalt van dat wat op je pad komt.
Deed ik wel althans.
Maar ‘nee’ zeggen kon niet, want: wat dan? 

Die mentaliteit, dat afwachtende en nederige gevoel houd je klein. Hierdoor kun je tijdens opdrachten moeilijk de leiding houden over je aanpak, je werkwijze en je agenda. Omdat je die leiding ook niet binnen je schrijfbedrijf hebt. Door te gaan werken aan je zichtbaarheid laat je die beperkende gevoelens en overtuigingen los. Je pakt de controle terug. In plaats van blij moeten zijn met wat op je pad komt, mogen klanten nu blij zijn dat ze met jou mogen werken. En wanneer ze met jou mogen werken, passen jullie bij elkaar. Klopt het. En kunnen jullie zo samen vanuit gelijkwaardigheid de beste kwaliteit gaan neerzetten.

 

Zichtbaar zijn als schrijver

4. Ik wil zichtbaar zijn als schrijver om te kunnen groeien vanuit de inhoud: 

Het allerleukste aan zichtbaar zijn vind ik het eindeloos mogen kletsen over mijn onderwerp. Omdat ik anderen daarmee help. Het gaat dus niet om mij. Het gaat niet om mooie foto’s van mijn hoofd, likes, reacties of wat dan ook. Het gaat erom dat ik iets te delen heb, net zoals jij. Wanneer je met jouw boodschap relevant bent voor je doelgroep, weet je de juiste mensen aan je te binden; de mensen die op jouw dienst of product zitten te wachten. Daardoor voeg je structureel meer waarde toe wat leidt tot meer groei voor jouw bedrijf vanuit de inhoud. JOUW inhoud; die inhoud waar je voor staat. Niet vanuit advertenties, kortingen, bonussen of wat dan ook, maar vanuit de passie voor jouw onderwerp. 

In mijn geval is dat een schrijversrevolutie ontketenen waardoor schrijven en schrijvers meer op waarde worden geschat. In jouw geval is het wellicht communicatie binnen de zorg, de mooie verhalen die maatschappelijke organisaties te vertellen hebben, duurzaamheid en de misverstanden hierover, teksten binnen de bouwsector of ga zo maar door. Door jouw kennis, passie, ambitie en inspiratie over dit onderwerp te delen laat je jouw potentiële klanten zien wat je voor hen kunt betekenen. Uiteindelijk gaat het immers om hen. Het gaat helemaal niet om jou

In Training 4 en Training 5 van mijn Zichtbaar Zijn als Schrijver Starterskit gaan we in op deze principes van Contentmarketing; je volgt een webinar, online trainingen en maakt meerdere opdrachten om tot inzichten te komen die je werkwijze voorgoed gaan veranderen.

 

Je hebt nu de tools om leegtes op te vullen en je klantenstroom gestaag op gang te houden.’

 

Zichtbaar zijn als schrijver

Kortom: wanneer jij als de tekstprofessional investeert in zichtbaar zijn via het consistent verspreiden van kwalitatieve content, op het juiste moment en met de juiste frequentie, profileer je jezelf daarmee als dé tekstprofessional binnen jouw niche, branche of doelgroep. Daarmee kun jij doorgroeien omdat je zichtbaar bent onder (potentiële) klanten met een klaar-om-te-kopen mindset. 

Jij staat als zichtbare schrijver aan het roer van jouw onderneming; jij bepaalt welke koers je vaart. Dankzij de consistente stroom aan klanten en uitdagende opdrachten die je genereert, kun je tegelijkertijd afrekenen met de ‘blij zijn met alles wat op mijn pad komt’ mentaliteit die je klein houdt. Bah, weg ermee! 

Tel daarbij op dat je dankzij je zichtbaarheid ook nog eens groeit vanuit de inhoud en de rekensom is simpel: aan de slag met die hap. Ik ontwikkelde mijn Zichtbaar Zijn als Schrijver Starterskit speciaal voor jou. Doe er je voordeel mee.

Doe mee

Textpert Traject

Ons Textpert Traject is een groepstraject van twee maanden waarin je leert om jouw schrijfbusiness slim & strategisch op te zetten. Je werkt aan je eigen profilering, professionalisering, workflow en alles dat daarbij komt kijken. Dit traject is geschikt voor tekstprofessionals die nieuw zijn in het ondernemende schrijverschap of tekstprofessionals die al een tijdje meelopen, maar nog steeds het gevoel hebben ‘maar wat te doen’.

Expert - 1 op 1 - Traject

Ons Expert Traject is een 1-op-1 (of 2-op-1) traject van drie of zes maanden. Hierin werk je aan het optimaliseren van je schrijfbusiness en het neerzetten van jezelf als dé expert binnen jouw niche en specialisatie. Dit traject is geschikt voor de tekstprofessional met een goedlopende schrijfbusiness waarin het wringt omdat je voelt dat er nog zoveel meer in jou en je bedrijf zit.

Andere schrijvers lazen: