Waarom voel ik mij als freelance schrijver onzeker?

20 december 2021
Foto door: Nate Neelson

door Rachel Felix

®️Via mijn gratis content, online trainingen en unieke businesstraject leer ik jou een slimme & strategische schrijfbusiness neerzetten. Want wij schrijvers en ons vak schrijven mogen - door onszelf (!) - wel eens meer op waarde geschat worden. Dat begint met professionaliseren. Samen aan de slag dus en op naar een schrijversrevolutie 💪.

Te veel schrijvers die ik spreek – tijdens een Text Talk, via social media of op andere momenten – twijfelen aan hun kwaliteiten als schrijver. Terwijl zij écht wel kunnen schrijven. Dat staat vast. In deze blog leg ik uit dat hun onzekerheid ontstaat doordat zij de nodige ondernemersvaardigheden nog niet beheersen. Dat is waarom zelfs de allerbeste schrijvers zich blijven afvragen: ‘ben ik wel een goede schrijver?’ Ik leg uit wat de rol van onze branche en specifiek jouw ondernemerschap daarin is. Om uiteindelijk samen tot de conclusie te komen dat jij een unieke, waardevolle schrijver bent die dat helemaal mag – en kan! – gaan uitdragen. Onderaan deze blogs vind je tips om met meer zelfvertrouwen binnen je bedrijf aan de slag te gaan.

Hoe word ik freelance tekstschrijver?

Als freelance schrijver krijg je het ondernemerschap er gratis en zonder uitleg bij wanneer je voor jezelf begint. Er bestond tot het begin van ons Textpert Traject in 2020, geen opleiding die je leert hoe je freelance schrijver wordt. Daarom had je als tekstprofessional – als tekstschrijver, copywriter, journalist, vertaler, contentcreator, redacteur – geen andere keuze dan ‘gewoon maar beginnen’. Waarschijnlijk las je wat blogs of boeken over het ondernemerschap, je vroeg hopelijk anderen om raad en toen was het: gaan met die banaan. Je dook vol goede moed of met bibberende benen dat ondernemerschap in.

De realiteit van het ondernemerschap haalt je in waardoor je aan je kwaliteiten als schrijver gaat twijfelen.

    Ben ik wel een goede schrijver?

    Dit ‘gewoon maar beginnen’ is natuurlijk ontzettend dapper van je! Je deed en doet dit om jouw droom van een succesvol eigen tekstbureau waarheid te maken. Gelijk heb je. Vaak werkt het ook. Eventjes… Want op een dag merk je dat dit ‘gewoon maar beginnen’ voor onzekerheid zorgt. Het gebrek aan kennis van bepaalde vaardigheden die je als ondernemende schrijver toch echt nodig hebt, knaagt aan je. De realiteit van het ondernemerschap haalt je in waardoor je aan jezelf en – nog erger – aan je kwaliteiten als schrijver gaat twijfelen.

    Schrijvers doen zichzelf tekort

    Dat twijfelen aan je eigen kunnen als schrijver omdat je essentiële ondernemersvaardigheden mist, is wat ik keer op keer zie gebeuren: goede, geweldige, fantastische schrijvers die door hun gebrek aan ondernemersvaardigheden zichzelf enorm tekort doen. Ze vragen zich af: ben ik wel goed genoeg als tekstschrijver / copywriter / journalist / vertaler / contentcreator / redacteur? Moet ik niet harder werken? Kan ik mijn klanten wel bieden wat ik beloof? Ben ik niet te duur? Kortom: heel veel twijfels die hun oorsprong ergens anders vinden. De gevoelde onzekerheid ontstond immers al bij het ‘gewoon maar beginnen’. Vanuit de achterstand in kennis en onzekerheid die dat met zich meebrengt, kun je jezelf moeilijk op waarde schatten. Laat staan dat klanten dit kunnen doen. 

    Twijfelen aan je kwaliteiten als schrijver komt voort uit de achterstand die je als ondernemende schrijver vanaf het begin probeert in te halen.

    Hoe word ik succesvol als freelance tekstschrijver?

    Het zit zo: door je gebrek aan kennis van onze schrijfbranche, planmatige bedrijfsvoering, acquisitie, sales en marketing kun je met de beste bedoelingen en met het grootste teksttalent toch een zwak bedrijf of een zwakke rol als schrijver binnen een organisatie neerzetten. Al je inzet, moeite en ambitie ten spijt. Deze strubbelingen komen voort uit de achterstand die je als ondernemende schrijver al vanaf het begin probeert in te halen. Zelfs wanneer je ontevreden, zeurende of vervelende klanten hebt, durf ik te stellen dat dit niet aan jouw schrijfkwaliteiten ligt. De knagende ondernemersachterstand is waarom veel startende schrijvers – die vaak al jaren ervaring hebben binnen een tekst-, content-, marketing- of communicatiefunctie – vooral aan de slag willen voor andere startende ondernemers. Die zijn minder eng en bedreigend. Waarbij de schrijvers in kwestie vergeten dat deze mede-starters de kleinste budgetten, de hoogste verwachtingen en niet de meest uitdagende klussen voor hen als schrijver met ervaring hebben. Een betere tactiek is jezelf als ondernemende schrijver next-level krijgen. Zorgen dat je begrijpt hoe het spelletje gespeeld wordt.

    Foto door: Campbell Branch

    Wat zijn de gevolgen van die onzekerheid? Hoe zorg ik voor tevreden klanten als freelance schrijver?

    Wat ook meespeelt in de onzekerheid die veel schrijvers voelen zijn twijfelachtige, wispelturige, niet tevreden of dwingende klanten. Daar zou ik ook onzeker van worden! Wat ik zie is dat dit opnieuw niet ligt aan de schrijfkwaliteiten van de tekstprofessional in kwestie. In vrijwel alle gevallen heeft diegene – net zoals alle textperts die ons Textpert Traject volgden – geen heldere workflow om de klant van a tot z te begeleiden. Het ontbreekt je als schrijver daarmee aan een werkwijze die jou de touwtjes in handen geeft en er dus voor zorgt dat je niet afhankelijk bent van de grillen van je klanten. Klanten hebben leiding, jouw leiding als tekstprofessional nodig. 

    Zorg dat je als ondernemende schrijver begrijpt hoe het spelletje gespeeld wordt.’

    Hoeveel ben ik waard als freelance schrijver?

    Een ander belangrijk aspect om in gedachten te houden bij het zelfverzekerd willen ondernemen als schrijver is het belang van jouw waarde als tekstprofessional. Een gebrek aan kennis van de markt en mogelijkheden zorgt ervoor dat schrijvers, journalisten, vertalers of redacteuren zichzelf niet durven neer te zetten als die unieke tekstprofessional die ze in wezen zijn. Laat jij bijvoorbeeld al in al je communicatie en klantcontact zien dat je professioneel, gefocussed, uniek en een waardevolle sparringpartner voor klanten bent? Durf je dat te beweren en te claimen? Het is namelijk wel wat je klant zoekt en waar je klant voor wil betalen. Want jouw klanten willen niet alleen voor jouw woorden betalen.

    Wat zijn de gevolgen van die onzekerheid?

    Alles bij elkaar kunnen we stellen dat de onzekerheid die voortkomt uit een gebrek aan ondernemersvaardigheden door vrijwel alle schrijvers onterecht wordt toegewezen aan hun kwaliteiten als schrijver. Herken je dat? Dan blijf je waarschijnlijk net als te veel schrijvers hangen in te weinig of geen uitdagende opdrachten, het maken van te veel (onbetaalde) uren, geen ‘nee’ durven zeggen en werken voor klanten die je soms liever kwijt dan rijk bent. Je verliest bovendien te vaak de leiding over je eigen agenda en planning. Let op: het maakt hierin niet uit hoeveel ervaring je hebt. Ik heb textperts begeleid met 0 tot 15 jaar ervaring en allemaal lopen zij op hun eigen manier tegen dit aspect aan. Soms zelfs nog heftiger wanneer je al langer bezig bent; je bent dan namelijk gaan geloven in de ‘Ik-doe-maar-wat’ onprofessionaliteit waar schrijvers juist tegen moeten strijden.

    Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen als freelance tekstschrijver, contentmaker, copywriter, redacteur, (bedrijfs)journalist of vertaler?

    Hopelijk zie je nu in hoe jouw twijfels en onzekerheden niet voortkomen uit ‘niet goed zijn in je vak’. Ze ontstaan doordat dappere-jij gewoon in dat diepe van het ondernemerschap bent gedoken. Waar je nu wat verdwaasd, beduusd of zelfs al met water in je neus rond spartelt om niet kopje onder te gaan. Wat nu? Betekent dit dat je als ondernemende schrijver of freelance schrijver gedoemd ben tot eeuwig watertrappelen? Natuurlijk niet! Investeer in het leren kennen van onze schrijfbranche, planmatige bedrijfsvoering, professioneel relatiebeheer, gelijkwaardig klantcontact, acquisitie, sales en marketing. Dat kan al door het lezen van mijn Handleiding Workflow van een Professionele Schrijver, nieuwsbrief, social media berichten of Eye-openers. De grootste stap maak je uiteraard door het volgen van mijn Textpert Traject; het eerste businesstraject in Nederland en België speciaal voor tekstschrijvers, copywriters, contentmakers en marcomprofessionals. 

    Wil je eerst zelf aan de slag met het professionaliseren van jezelf en je schrijfbusiness? Om zo via meer zelfvertrouwen en eigenheid jouw bedrijf succesvol neer te zetten? Dan kun je deze stappen alvast nemen: 

    Allereerst het zakelijke deel:

    1. Neem jouw bedrijfsvoering of functie kritisch onder de loep. 
    2. Inventariseer welke taken je allemaal uitvoert en hoeveel van je tijd en energie die in beslag nemen.
    3. Waar loopt jouw energie weg? 
    4. Bekijk vervolgens welke van de taken die je energie kosten je kunt uitbesteden, schrappen of misschien zelfs automatiseren. 

    Dan door naar het persoonlijke stuk:

    1. Wat is het dat jou binnen je schrijverschap aan het twijfelen brengt (klanten die niet van zich laten horen, kritische feedback, niet voldoende opdrachten hebben, etc.)?
    2. Kun je achterhalen waar dit zijn oorsprong heeft?
    3. Wat wil je hierin veranderen; hoe wil je in het vervolg met dit soort situaties omgaan? 
    4. Wat heb je daarvoor nodig? 

    Zorg via dit mini-zelfonderzoek dat je bedrijf stevig(er) staat en maak schrijven aan uitdagende opdrachten samen met klanten die bij je passen op deze manier weer je core business. 

    Doe mee

    Textpert Traject

    Ons Textpert Traject is een groepstraject van twee maanden waarin je leert om jouw schrijfbusiness slim & strategisch op te zetten. Je werkt aan je eigen profilering, professionalisering, workflow en alles dat daarbij komt kijken. Dit traject is geschikt voor tekstprofessionals die nieuw zijn in het ondernemende schrijverschap of tekstprofessionals die al een tijdje meelopen, maar nog steeds het gevoel hebben ‘maar wat te doen’.

    Expert - 1 op 1 - Traject

    Ons Expert Traject is een 1-op-1 (of 2-op-1) traject van drie of zes maanden. Hierin werk je aan het optimaliseren van je schrijfbusiness en het neerzetten van jezelf als dé expert binnen jouw niche en specialisatie. Dit traject is geschikt voor de tekstprofessional met een goedlopende schrijfbusiness waarin het wringt omdat je voelt dat er nog zoveel meer in jou en je bedrijf zit.

    Andere schrijvers lazen: