Waar vind ik klanten?

5 november 2020
Concurrentie tekstschrijvers

door Rachel Felix

®️Via mijn gratis content, online trainingen en unieke businesstraject leer ik jou een slimme & strategische schrijfbusiness neerzetten. Want wij schrijvers en ons vak schrijven mogen - door onszelf (!) - wel eens meer op waarde geschat worden. Dat begint met professionaliseren. Samen aan de slag dus en op naar een schrijversrevolutie 💪.

De vragen die andere schrijvers mij het vaakst stellen zijn: 1) waar vind ik klanten? En 2) waar vind ik passende klanten? Om ieders hoop meteen de grond in te boren: ik heb geen hapklaar antwoord op die vragen. Er is geen onuitputtelijke bron vol klanten waar een jou onbekende en mij bekende route je toegang tot geeft. Of waar je met goed zoeken op eigen kracht de weg naar vindt. Wel zijn er zes stappen die je kunt nemen in de zoektocht naar jouw klanten. In deze blog loop ik ze met je door om je een stuk op weg te helpen. Vervolgens gooi ik de hele bedoeling een flinke slag om.

 

Stap 1: Vind jezelf

Stelt iemand mij de vraag ‘waar vind ik passende klanten?’ dan ben ik een stuk blijer dan wanneer een schrijver mij de veel algemenere vraag ‘waar vind ik klanten?’ stelt. Op zoek gaan naar ‘passende klanten’ – om de term ‘ideale klant’ te vermijden – laat namelijk zien dat je nadenkt over voor wie jij wilt werken. In plaats van alles maar aanpakken wat op je pad komt; blij dat iemand van jouw expertise gebruik wil maken. Mijn hoop is altijd dat de vraagsteller niet alleen over passende klanten denkt vanuit de vraag: wat vind ík leuk om te doen? Veel beter is het wanneer diegene al heeft gezocht naar antwoord op de vraag: voor wie kan ik vanuit mijn ervaring, expertise en persoonlijkheid de meeste waarde toevoegen? Dan zijn we namelijk al een heel eind op weg! Stel jezelf deze vraag dus eerst. En opnieuw in stap 4, voordat je op zoek gaat naar klanten. Zo belangrijk is het vinden van jezelf bij het vinden van jouw klanten. Lees ook de blog Drie dingen die schrijvers denken om je hierbij te helpen.

 

‘Je biedt zelfs hier en daar je diensten maar gratis aan in de hoop dat er iets uit voortkomt.’

 

Stap 2: Stop met kiezen voor de weg van de minste weerstand

Sommige schrijvers die mij de klantvraag stellen hebben klanten. Ze trekken alleen de verkeerde aan:

🙅‍♂️ De voor-een-duppie-op-de-eerste-rij types. 

🙅‍♂️ Of de gratis-graaiers.

🙅 De schrijf-jij-even-een-leuk-tekstje klanten.

🙅 Of de dat-heb-je-toch-zo-gedaan ondernemers.

Kortom; klanten waar je niet mee samen wilt werken omdat je op dergelijke aannames – die jou als schijver en ons vakgebied als geheel totaal onderschatten – geen stabiele schrijfbusiness kunt bouwen. Het levert je misschien een paar leuke opdrachtjes van een paar honderd euro op, maar wat betaal je daarvoor? De prijs is hoog. Want diep vanbinnen weet en voel je dat je meer waard bent dan dit. Dat je meer te bieden hebt. Als je deze meerwaarde niet snel gaat laten zien, dooft je vuurtje. Waardoor je uitgeblust steeds meer uitvoerend aan de slag gaat, in je schulp kruipt en opdrachten uitvoert die helemaal niet bij je passen. Stop daarmee. Dat is iets dat je zelf moet doen. Want niemand anders dan jijzelf kan aan de (nood)rem trekken.

Hoe kan ik groeien als tekstschrijver?

Stap 3: Kies voor de duurzame weg

Stoppen met bepaald gedrag is makkelijker wanneer er alternatieven zijn. Verdiep je daarom in de wat-als-ik-het-heel-anders-ga-doen-optie:

  • Blijf je de makkelijke weg bewandelen, dan blijf je lukraak reageren op online oproepjes. Je blijft vanuit gevoelens van angst of schaarste leuren op netwerkevents. Je biedt zelfs hier en daar je diensten maar gratis aan in de hoop dat er iets uit voortkomt. Gebeurt vrijwel nooit, is mijn ervaring. Dus ben je klaar met dit geploeter? Mooi! 
  • Dat betekent namelijk dat je openstaat voor stap 3: de duurzame weg. De moeilijke weg. De je-hebt-niet-in-een-paar-weken-alle-antwoorden-weg. De weg die je met jezelf aan moet durven gaan. Omdat je jezelf, jouw bedrijf en jouw klanten dat waard vindt.

 

‘Als je jouw meerwaarde niet gaat laten zien, dooft je vuurtje en ga je uitgeblust opdrachten uitvoeren die niet bij je passen.’

 

Stap 4: Ken jezelf en je bedrijf voordat je op pad gaat

Zoals gezegd, is de duurzame weg – de weg naar open, gelijkwaardige, langdurige samenwerkingen – niet de meest makkelijke weg. Zoals ook gezegd, is de zoektocht naar dit type samenwerkingen veel makkelijker wanneer je weet wie jij als schrijver bent. Verzamel daarom vooral veel kennis over jezelf en je schrijfbusiness, want kennis is macht: 

  1. Weet wat voor tekstschrijver je bent. Wat is jouw (functie)profiel?
  2. Weet wat voor soort opdrachten je wilt gaan doen. Waar kom jij je bed voor uit? 
  3. Ken het type klant waar je oh-zo-graag voor aan de slag wilt. Wie is die klant? 
  4. Doorgrond de uitdagingen van deze klant. Met welk probleem en bij welke pijn ga jij hem vanuit jouw expertise helpen?
  5. Weet hoe je jouw klant bereikt. Waar zijn jouw klanten te vinden?
  6. Ken je onderscheidende vermogen. Wat maakt jouw aanpak uniek?

 

Stap 5: Ga ervoor!

Weet je zeker dat je de uitdagende route naar succes met je schrijfbusiness durft te nemen? Ken je jezelf en je schrijfbusiness door en door? Ga er dan voor! Besteed daarbij aandacht aan de verschillende aspecten van je bedrijf want uiteindelijk is het hele plaatje hetgeen dat ervoor zorgt dat klanten met heel veel liefde achterin de rij aansluiten om met jou samen te kunnen werken. Denk daarvoor onder andere aan:

  •  Je profilering: laat zien dat jij de expert, de go-to bent voor jouw klanten.
  • Klantcontact: neem de leiding tijdens tekstprojecten zodat klanten hun opdracht in vertrouwen bij jou neerleggen.
  • Bedrijfsvoering: heb ook achter de schermen je bedrijf professioneel op orde zodat je kunt blijven groeien en niet aanloopt tegen de grenzen van je eigen tijd.

‘Je klanten zullen staan te springen om jou te vangen.’

 

Stap 6: Word de vis

Het fijne van kiezen voor de uitdagende, duurzame route naar succes met je schrijfbusiness is dat je hiervoor echt niet altijd en overal dé expert en go-to voor iedereen hoeft te zijn. Liever niet zelfs! Wat je wilt, is de enige relevante, enorme vis worden in een kleine vijver vol passende klanten. Laat die klanten jou vangen en help hen daarbij door altijd en overal zichtbaar, toegankelijk en bereikbaar te zijn. Sta klaar voor hen. Verleen service tot-en-met. Straal autoriteit uit binnen jouw vakgebied en wees daardoor degene die anderen vertrouwen en graag volgen. Op deze manier hoef jij helemaal niet op zoek naar passende klanten. Via jouw profilering en professionaliteit geef je jouw passende klanten de routekaart die leidt naar jou. Je klanten zullen staan te springen om je te vangen.

Doe mee

Textpert Traject

Ons Textpert Traject is een groepstraject van twee maanden waarin je leert om jouw schrijfbusiness slim & strategisch op te zetten. Je werkt aan je eigen profilering, professionalisering, workflow en alles dat daarbij komt kijken. Dit traject is geschikt voor tekstprofessionals die nieuw zijn in het ondernemende schrijverschap of tekstprofessionals die al een tijdje meelopen, maar nog steeds het gevoel hebben ‘maar wat te doen’.

Expert - 1 op 1 - Traject

Ons Expert Traject is een 1-op-1 (of 2-op-1) traject van drie of zes maanden. Hierin werk je aan het optimaliseren van je schrijfbusiness en het neerzetten van jezelf als dé expert binnen jouw niche en specialisatie. Dit traject is geschikt voor de tekstprofessional met een goedlopende schrijfbusiness waarin het wringt omdat je voelt dat er nog zoveel meer in jou en je bedrijf zit.

Andere schrijvers lazen: