Ik schrijf teksten maar mijn klanten willen er niet voor betalen

28 oktober 2020

door Rachel Felix

®️Via mijn gratis content, online trainingen en unieke businesstraject leer ik jou een slimme & strategische schrijfbusiness neerzetten. Want wij schrijvers en ons vak schrijven mogen - door onszelf (!) - wel eens meer op waarde geschat worden. Dat begint met professionaliseren. Samen aan de slag dus en op naar een schrijversrevolutie 💪.

Als er één overtuiging is die ervoor zorgt dat jouw schrijfbusiness niet (verder) groeit, dan is het wel de misvatting dat je als tekstschrijver, copywriter, contentcreator of marcom-professional ‘teksten schrijft’. Fout! Dat is niet wat je doet. In deze blog leg ik uit waarom klanten niet willen betalen voor teksten. Ik vertel ook waarom wij als schrijvers onze teksten als middel moeten gaan zien; niet als doel op zich. Lees en leer wat jij waard bent als schrijver en hoe je jezelf hiermee profileert. 

Klanten zien de waarde van teksten niet in

Veel schrijvers die ik spreek worstelen met hetzelfde: “Mijn klanten vinden mij te duur.” Of: “Klanten willen gewoon niet betalen voor goede teksten.” De niet-professionele oplossing is dan maar niet alle uren tellen of een lager uurtarief hanteren; overstappen op semi-vrijwilligerswerk dus. Terwijl daar echt absoluut niet de oplossing in ligt. Kijk eerst eens naar hoe je jezelf profileert als schrijver.

Wat ben ik waard als schrijver?

Jezelf profileren als schrijver dus. Ho-stop-dikke-vette-HO als je nu meteen aan webteksten of social media posts denkt waarin je totaal niet onderscheidende dingen roept als: 

  • ‘Laat je teksten maar aan mij over.’
  • ‘Jouw teksten zijn bij mij in goede handen.’
  • ‘Ik ontzorg door jouw teksten te schrijven.’
  • ‘Heb je nog goede webteksten nodig? Dan help ik je graag!’
  • ‘Ik schrijf al sinds ik kan lopen en heb van mijn hobby m’n werk gemaakt.’

Dat is namelijk precies wat ik NIET bedoel! Dergelijke oproepjes zijn niet alleen een ondermijning van jezelf als professionele schrijver, maar ook van jou als expert binnen jouw niche en van ons vak als geheel. Stop ermee dus. Echt. Bekijk mijn Highlight Duurzame Contentmarketing op Instagram om te zien hoe je het wel aanpakt. Of lees eerst verder.

 

‘Echt betalen doen klanten niet voor die zwarte streepjes en puntjes op een wit vel. Dat doen ze voor iets heel anders.’

 

Klanten betalen niet voor tekst

De reden dat je jezelf niet als de ik-schrijf-jouw-teksten-schrijver wilt profileren, is dat ‘een tekst’ – hoe toegankelijk, helder, speels, creatief of seo-waardig geschreven ook – niet hetgeen is waar jouw potentiële klant jou voor wil betalen. Echt betalen bedoel ik dan. Niet de vriendenprijsjes, korting-op-korting of dan-maar-voor-minder prijzen. Echt betalen doen klanten niet voor die zwarte streepjes en puntjes op een wit vel. Dat doen ze voor iets heel anders. Ik neem je mee naar Amerika om het je te laten zien en laat  je daarna met een hele andere blik en met beide beentjes op onze nuchtere, Hollandse aarde landen. Let’s go!  

Award winnende woorden

In Amerika winnen copywriters awards met hun werk; je bent daar een award-winning copywriter. Of een nobody ;). De reden dat er awards aan woorden worden uitgereikt, is dat Amerikanen blijkbaar wel al inzien wat woorden kunnen doen voor een merk, missie, organisatie, stichting, bedrijf of wat dan ook. Datzelfde respect verdient ons werk hier in Nederland en België, toch? Waarom kunnen wij dan – behalve de geweldige UX-writing Award voor microcopy van M. Koreander – geen awards winnen met ons werk? 

 

‘Het idee dat we ‘teksten schrijven’ is de grootste misvatting die onze beroepsgroep in z’n greep houdt.’

 

Niemand zit te wachten op nog een schrijver

De reden dat wij in Nederland (en Belgie?) nog geen awards winnen met onze woorden ligt grotendeels aan onszelf als schrijvers. En aan de misvatting die onze beroepsgroep in z’n greep houdt: het idee dat we ‘teksten schrijven’. Want niemand zit te wachten op ‘teksten’. De teksten die wij schrijven zijn een middel tot een doel. En op dat doel moeten we ons als schrijvers veel meer focussen. Want dat doel bereiken, daar heeft jouw klant die toegankelijke, heldere, speels, creatief of seo-waardig geschreven tekst voor nodig. Begint het kwartje te vallen? Ik neem je nog een stap verder mee. Laten we eens kijken naar wat jij als schrijver nu eigenlijk doet.

 

Waarom goed geschreven teksten?

Typend achter je tekstmachine en helemaal in de zone, flow of het moment besef je het misschien niet – of dan juist wel – maar wat jij doet, is veel meer dan letters in de juiste volgorde aaneenrijgen. Met de woorden die jij op papier zet:

 

  1. Creëer je werelden. 
  2. Bied je oplossingen aan. 
  3. Beantwoord je vragen.
  4. Help je mensen zoeken en vinden. 
  5. Weet je de weg te wijzen. 
  6. Motiveer je mensen om eindelijk die actie te ondernemen die ze al zolang uitstellen. 
  7. Neem je frustratie weg.
  8. Breng je verbinding. 

 

Het doel van teksten

De oplettende lezer weet na deze opsomming dat hij nog een stap verder moet denken. Want ook deze acht aspecten zijn niet waar jouw klant jou voor inhuurt en voor betaalt. De teksten die jij samen met je klant gaat schrijven hebben een doel en zijn dus slechts een middel. Pas als je dat uiteindelijke doel weet te vangen en verwoorden in je profilering, bied je jouw potentiële klant de kans om zijn ‘aha! Deze persoon heb ik nodig’ moment te beleven. Laten we kijken welke vragen je wilt beantwoorden om de doelen achter bovenstaande acht aspecten van het schrijverschap te achterhalen: 

  1. ‘Met mijn teksten creëer ik werelden’: wat heeft jouw (potentiële) klant aan de werelden die jij met jouw schrijven creëert? Kan hij erin verdwalen? Wil hij dat? Of helpt het hem bijvoorbeeld om zijn toekomstvisie over te brengen?  
  2. ‘Met mijn teksten bied ik oplossingen aan’: wat levert het feit dat jouw teksten oplossingen aanbieden op? Nog meer klachten? Of bespaart dit de klantenservice van je klant juist tijd, geld, moeite? 
  3. ‘Met mijn teksten beantwoord ik vragen’: wat is het effect van de antwoorden die lezers via jouw teksten vinden? Zaait dit twijfel? Of geeft dit hen vertrouwen? Overtuigt het hen? 
  4. ‘Met mijn teksten help ik mensen zoeken en vinden’: wat heeft jouw (potentiële) klant aan teksten die mensen helpen zoeken en vinden? Raken zijn klanten hierdoor in de war? Of doen ze zo zelf het werk en komen ze precies uit waar je hen hebben wilt om hen zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn? 
  5. ‘Met mijn teksten wijs ik de weg’: waarom wil je via jouw teksten de weg wijzen? Wat bereikt jouw klant hiermee?
  6. ‘Met mijn teksten motiveer ik mensen om eindelijk die actie te ondernemen die ze al zolang uitstellen’: wat gebeurt er met het bedrijf van jouw klant en de lezers wanneer jouw teksten hen motiveren om eindelijk die actie te ondernemen die ze al zolang uitstellen? Zullen ze boos zijn? Dankbaar? Blij? 
  7. ‘Met mijn teksten neem ik frustratie weg’: wat is het effect wanneer jouw teksten frustratie wegnemen? Een hogere klanttevredenheid? Positieve reviews?
  8. ‘Met mijn teksten breng ik verbinding’: wat bereik je uiteindelijk met het brengen van verbinding via jouw teksten? Meer verbondenheid (grapje)? Meer vrijwilligers die zich aanmelden voor een actie? Meer betrokkenheid van deelnemers bij elkaars ontwikkeling?

Wat is de waarde van ‘een leuk tekstje’?

Een andere kant van dezelfde medaille: onlangs sprak ik een schrijfster die het haar klanten vergaf wanneer ze haar inhuurden om ‘een leuk tekstje of stukje’ te schrijven’. Omdat het feit dat ze haar vroegen haar erkenning was. Dit deed bijna letterlijk pijn in mijn hart. Want zolang wij als schrijvers mee gaan in deze onderwaardering van ons vak, blijft de misvatting ‘een schrijver schrijft tekstjes’ bestaan. En blijven klanten dit op waarde schatten. Waarde van ‘een tekstje’? Zo goed als nul. 

 

Schrijven is een vak; #schrijversrevolutie

Al met al wil ik ook in Nederland en België awards die uitgereikt worden voor Nederlandstalige woorden. Tot het zover is, ga ik graag samen met jou voor een #schrijversrevolutie. Daarvoor wil ik dat jij weet dat je veel en veel meer doet dan ‘teksten schrijven’. Want pas wanneer wij als schrijvers inzien dat we veel en veel meer doen dan teksten schrijven, kunnen we dat gaan uitdragen. En dan volgt de waarde(ring) waar we recht op hebben vanzelf omdat we in de eerste plaats zélf onszelf en ons vak op waarde schatten. En dat is véél en véél meer dan € 45,- per uur. Schrijven is een VAK mensen!

Doe mee

Textpert Traject

Ons Textpert Traject is een groepstraject van twee maanden waarin je leert om jouw schrijfbusiness slim & strategisch op te zetten. Je werkt aan je eigen profilering, professionalisering, workflow en alles dat daarbij komt kijken. Dit traject is geschikt voor tekstprofessionals die nieuw zijn in het ondernemende schrijverschap of tekstprofessionals die al een tijdje meelopen, maar nog steeds het gevoel hebben ‘maar wat te doen’.

Expert - 1 op 1 - Traject

Ons Expert Traject is een 1-op-1 (of 2-op-1) traject van drie of zes maanden. Hierin werk je aan het optimaliseren van je schrijfbusiness en het neerzetten van jezelf als dé expert binnen jouw niche en specialisatie. Dit traject is geschikt voor de tekstprofessional met een goedlopende schrijfbusiness waarin het wringt omdat je voelt dat er nog zoveel meer in jou en je bedrijf zit.

Andere schrijvers lazen: