Ik heb het te druk als tekstschrijver (en dat maakt me gestrest)

3 januari 2022

door Rachel Felix

®️Via mijn gratis content, online trainingen en unieke businesstraject leer ik jou een slimme & strategische schrijfbusiness neerzetten. Want wij schrijvers en ons vak schrijven mogen - door onszelf (!) - wel eens meer op waarde geschat worden. Dat begint met professionaliseren. Samen aan de slag dus en op naar een schrijversrevolutie 💪.

Wanneer je voor jezelf begint als freelance tekstschrijver of copywriter wil je succesvol worden. Totdat je ineens te veel werk hebt, avonden door zit te tikken om deadlines te halen en het vuurtje in jezelf door de aanhoudende drukte langzaam dooft. Want dit was niet het succes dat je voor ogen had. Je bent een ‘ik-verdrink-in-mijn-eigen-succes schrijver’ geworden. In deze Eye-opener vertel ik je wat het probleem is, welke oorzaken daaronder liggen en welke oplossingen er voor jou als te drukke freelance tekstschrijver of copywriter zijn. Verwacht een stuk planning, een stuk verwachtingsmanagement, een stuk naar binnen keren om zelfverzekerder naar buiten te treden en een liefdevolle schop onder je drukke kont.

De ik-verdrink-in-mijn-eigen-succes schrijver

De ik-verdrink-in-mijn-eigen-succes schrijver lijkt benijdenswaardig, maar geloof me: ik was hem of haar en leuk is echt iets anders. Wanneer je het te druk hebt als freelance tekstschrijver of copywriter kun je daar flink aan onderdoor gaan. Doordat je goed werk levert en een groot netwerk hebt, blijven de opdrachten binnenstromen. Soms jarenlang. Snel. Vaak te snel en zonder te stoppen. Dan merk je op een gegeven moment dat je veel meer uren werkt dan je wilt. Dat je bankrekening zich vult terwijl je hoofd en hart leger en leger voelen. Geen energie meer. Al helemaal niet om te bedenken hoe je dat bedrijf van je nu toch efficiënter inricht. Slimmer & strategischer zodat je niet van deadline naar deadline holt, maar weer ruimte voelt voor creativiteit. Voor spontaniteit en voor jezelf. Herkenbaar?

1. Hoe plan ik als freelance tekstschrijver of copywriter mijn dag?

Tot aan ons Textpert Traject bestond er geen opleiding die jou als freelance tekstschrijver of copywriter leert hoe je dat ondernemende schrijverschap aanpakt. Daarom ben je – zoals velen met jou – ‘gewoon maar begonnen’. Een gedegen, stevig fundament ontbreekt. Daarbij heb jij de pech dat je héél goed bent in wat je doet, maar veel minder goed in het managen daarvan. Daardoor ren je achter je eigen staart aan en voelt je bedrijf inmiddels aan als een op hol geslagen paard dat je met geen mogelijkheid bij kunt houden. Dat gevoel van brandjes blussen, denken dat je agenda leeg is terwijl ‘ie in werkelijkheid overstroomt, planningen die hun eigen leven leiden en klanten die je tijd kapen, komt op dagelijkse basis terug. Hoe plan je als freelance tekstschrijver of copywriter nou je dag? Ik ga je een niet standaard antwoord geven.

Oplossing: jouw bedrijf begint bij jou, ontwikkel routine

Het eerste dat jou te doen staat als te drukke freelance tekstschrijver of copywriter – en dit is in al je drukte waarschijnlijk het laatste dat je wil horen – is rust creëren. Niet binnen je bedrijf. Wel binnenin jou. In je koppie en daarna pas in je copy dus. Want jouw bedrijf begint bij jou. Zoals een textpert-to be mij schreef:

‘Ik ben al zo’n lange tijd aan het worstelen… Ik voel me overspoeld en uitgeblust tegelijk. Dat vuurtje in mij, die passie, is zo’n beetje (helemaal) uitgedoofd. Ook ben ik snel afgeleid. Kan ik daar al iets mee, voorafgaand aan of gedurende het traject? Dat zou zo fijn zijn!’

Mijn antwoord luidde: ja, hier kun je al wat mee. Terug gaan naar de kern. Het klinkt alsof er te veel ruis op de lijn is. Vandaar dat je je snel overspoeld voelt en anderzijds snel laat afleiden. Daar is maar één oplossing voor: loslaten wat niet (meer) van jou is en ontdekken wat wel helemaal van jou is zodat je dat kunt laten groeien. Maar hoe dan?!?! Een – letterlijk – mooi begin, is het aanleren van een ochtendroutine. Hieronder een voorbeeld. Ik noem daarin de dingen op die ik heerlijk vind. Kijk natuurlijk vooral naar wat bij jou past en maak je routine zo helemaal van jou. Mijn ochtendroutine-template:

30 minuten bewust bewegen
Maak hier niet iets van waarmee je resultaat moet behalen. Het gaat om het bewust bezig zijn met je lichaam, niet met je hoofd. Schrijven is namelijk al ontzettend veel hoofdwerk. Door ’s ochtends te bewegen activeer je eerst je lichaam, zodat je geest minder de overhand heeft. Ik yoga al zo’n 10 jaar, kan nog steeds niet alles, ren als een slak, zwem als een zeekoe en dans als iemand met een epileptische aanval ;). Maar ik geniet ervan! Daar gaat het om. Mijn tips: yoga (Yoga with Adrienne), hardlopen (hardlopen met Evy), zwemmen, dansen (Kukuwafitness; mijn favoriet).

15 minuten zitten in stilte
Gewoon zitten en stil zijn. Hoe vaak doe je dat? Waarschijnlijk merk je dan dat je geest gaat malen. Als je ervaring hebt met meditatie, dan ken je het ‘kunstje’; focus op de ademhaling en laat je gedachten als wolkjes voorbijgaan. Stoppen met denken is niet het doel. Je bewust worden van je gedachten (en ego!) wel. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Deze geleide meditaties en visualisaties hebben mij veel geholpen: Commit Happiness, Deepak Chopra

10 minuten schrijven
Pen iedere ochtend je gedachtenkronkels ongenuanceerd neer volgens de methode van The Artist Way. Zoek ook hierin een manier van schrijven die bij jou past. Zo bedenk ik zelf graag quotes en maak daar hele ‘kunstwerken’ van in een groot knutselboek. Het gaat om het creatief, vrij bezig zijn met taal. Anders dus dan wanneer je voor klanten schrijft.

Nu ben je een klein uurtje verder en kun je gaan ontbijten om vervolgens met je dag te beginnen. Belangrijk: voor dit ochtendroutine-uurtje kijk je niet op social media, niet op je telefoon, niet op nergens. Even alleen tijd voor jou; van altijd AAN naar altijd AANdacht. Dit gaat je ook zoveel helpen in het helder communiceren met je klanten. Ik heb zelf sowieso al mijn meldingen uitstaan, volg geen nieuws en heb geen t.v. zodat ik bewust kan kiezen wanneer ik welke informatie tot mij neem.

Oplossing: creëer rust binnen je bedrijf als freelance tekstschrijver of copywriter

Naast rust in jezelf, wil je natuurlijk ook rust binnen je bedrijf. Daarvoor besteden Rick en ik binnen onze samenwerkingen met schrijvers veel aandacht aan het aanleren en hanteren van gestructureerde bedrijfsprocessen; een professionele workflow. Een workflow die ervoor zorgt dat jíj je agenda bepaalt. Rick is als voormalig IT-er fan van Agile werken. De kennis en ervaring die hij opgedaan heeft benutten we. Een veelvoorkomende misvatting is dat agility staat voor: alles uit je handen laten vallen wanneer de klant iets vraagt wat urgent is. Iets dat veel tekstschrijvers en copywriters geneigd zijn te doen. Bij het Agile werken leer je juist je eigen werkwijze hanteren waardoor jij de leiding houdt. Door je processen te structureren weet jouw (potentiële) klant wat hij aan je heeft en waarvoor hij bij je terecht kan. Tegelijkertijd geeft deze structuur jou de tijd en rust om professioneel en vanuit je expertise en adviseursrol als tekstschrijver of copywriter te reageren. Als jij je eigen werkwijze helder hebt, is dit een stap die je al kunt zetten. Met onze gratis waardegever Workflow van een professionele tekstschrijver maak je een begin met het professionaliseren van je bedrijfsprocessen.

2. Ik neem als freelance tekstschrijver of copywriter te veel werk aan. Hoe kan ik ‘nee’ zeggen?

Dit probleem vindt zijn oorsprong in de overtuiging dat een freelance tekstschrijver of copywriter blij moet zijn als hij betaald werk heeft. Want laten we eerlijk zijn; eigenlijk is dat schrijven toch een beetje een veredelde hobby. Dus: niet zeuren als je te druk bent. Sterker nog, veel schrijvers die ik spreek omschrijven hun ‘te druk zijn’ als ‘een luxe probleem’. Wat een onzin! Er is niks ‘luxe’ aan iedere dag stress, naar andermans pijpen dansen en je energie weg voelen stromen omdat je niet weet wat je als freelance tekstschrijver of copywriter verkeerd doet; waarom neemt je bedrijf jou steeds over? Ik weet er alles van want mijn ‘succes’ leverde me een aantal jaren geleden een flinke burn-out op.

Oplossing: durf als freelance tekstschrijver of copywriter je eigen aannames en opvattingen te onderzoeken

Wanneer jij als freelance tekstschrijver of copywriter te veel werk aanneemt en geen ‘nee’ durft te zeggen gaan we tijdens onze samenwerking eerst zoeken naar de oorzaak hiervan. Want ik kan je wel het advies geven dat je vaker ‘nee’ moet zeggen, maar daar heb je niks aan want dat is juist wat je niet lukt. Dus kijken we dieper. Vaak zitten er allerlei onbewuste angsten en aannames onder dit patroon. Laten we die nou samen en als groep helder krijgen. Dat doen we tegelijk met het helder krijgen van de opdrachten, samenwerkingen en uitdagingen die jou energie geven en die jou energie kosten. Zo weten we waar jij als freelance tekstschrijver of copywriter naartoe wil groeien en kun jij gericht leiding aan je eigen bedrijf gaan geven.

Oplossing: praktische tips om ‘nee’ te zeggen als freelance tekstschrijver of copywriter

Heb je geen zin in diepgaand gedoe? Dan is samenwerken niet aan ons besteed, maar wil ik je natuurlijk wel helpen om van die overdaad aan werk af te komen, want: overdaad schaadt. Terwijl overvloed en het vertrouwen daarop de bron van écht succes is. Daarom hier een aantal praktische tips wanneer jij als freelance tekstschrijver of copywriter te veel werk aanneemt en geen ‘nee’ durft te zeggen. Vertrouw op die overvloed en:

  1. Verhoog je tarieven. Geen ‘nee’ durven zeggen en te veel werk aannemen gaan bijna altijd samen met te lage tarieven hanteren waardoor je te makkelijk akkoord krijgt voor opdrachten waar je niet op zit te wachten. De simpele stap: verhoog je tarieven. Zorg dat klanten ‘nee’ gaan zeggen tegen jou. Durf je? Zo nee, waarom niet?
  2. Zoek de samenwerking met een andere freelance tekstschrijver of copywriter op. Iemand die dezelfde werkwijze en kwaliteit als jij hanteert. Wanneer je te veel werk hebt, kun je klanten doorverwijzen naar deze collega-schrijver. Je hoeft dan geen harde ‘nee’ te verkopen aan je (potentiële) klant. Je kunt als tussenpersoon in de samenwerking betrokken blijven, maar vraag je altijd af hoe handige en rendabel dat is. Voor jou en voor je klant. Een marge rekenen wanneer je werk doorspeelt naar een collega, vind ik een logische manier van elkaar verder helpen.
  3. Inventariseer welke opdrachten en samenwerkingen jou plezier hebben gegeven. En noteer ook welke jou juist energie hebben gekost. Ontdek je overeenkomsten? Kun je op basis hiervan criteria vaststellen waardoor je bij een volgende aanvraag die niet past makkelijker ‘nee’ kunt zeggen? Dat kan iets zijn als: ‘Bedankt voor je aanvraag. Ik schrijf geen webteksten omdat dat niet mijn expertise is. Ik verwijs je graag door naar [naam collega-schrijver]. Hopelijk kan hij/zij je verder helpen.’

3. Hoe houd ik als freelance tekstschrijver of copywriter controle over mijn agenda?

De ik-verdrink-in-mijn-eigen-succes schrijvers die besluiten om met mij samen te werken aan het professionaliseren van hun bedrijf, willen vooral de controle op hun planning, agenda en leven terug. Doordat zij bijna verzuipen in het werk zitten ze avonden en weekenden lang te werken. Wanneer je dat structureel doet, is het een probleem. Je teksten worden er niet beter van en bovendien blijf je aanmodderen in de waan van de dag. Als oorzaak kunnen we weer kijken naar een overtuiging of aanname die binnen onze schrijfbranche heerst, namelijk: een schrijver moet flexibel zijn. Vandaag een aanvraag binnen die gisteren af moet? Niet zeuren. Moet kunnen. Daarbij moet een schrijver altijd bereikbaar zijn. Toch?

Oplossing: reserveer tijd om aan je bedrijf te werken. En dóe het dan ook!

Wat heb je nodig om weer grip op jouw agenda te krijgen? Om niet je klanten maar jezelf te laten bepalen wanneer jij aan welk project werkt en wat de deadline is? Tijd om aan je bedrijf te werken. Zonder die tijd, die alleen jij kunt vrijmaken, blijf je doen wat je deed en dus houden wat je hebt. Ga maar eens bij jezelf na: hoeveel weken, maanden, jaren (!) wil jij al de tijd nemen om je bedrijf slimmer, strategischer en serieuzer neer te zetten? Hoe vaak maak je daar ook daadwerkelijk tijd voor? Hoe vaak eindigt het in niks concreets wanneer je wel de tijd maakt? Het gaat mis:Omdat klanten altijd voorrang krijgen. Omdat je mailbox vol zit en je creativiteit op is. Omdat je niet weet waar te beginnen. Omdat je overweldigd wordt door alle mogelijkheden.Dat is precies waarom ik geloof in de kracht van ons groepstraject. Alleen heb je vast al genoeg geprobeerd en aangeklooid; laten we het daarom nu samen en zinvol doen. Tijdens onze 1-op-1 en 7-op-7 sessies, maar ook tussendoor ervaar je de kracht, druk, steun, veiligheid en motivatie van de groep waar je onderdeel van uitmaakt. Acht weken, twee maanden, 56 dagen lang. En daarna nog langer omdat je lid van onze Community van Ondernemende Schrijvers wordt. Deze manier van business mentorship aangaan, biedt je de tijd, ruimte en focus om jouw schrijfdromen en doelen waarheid te maken. Wil je die investering niet doen? Ben je meer van de quick fix? Plan dan vanaf nu minimaal één dagdeel per week vrij om aan je bedrijf te werken. Werk daarin met een heldere planning van wat je gaat doen en hanteer eventueel de Scrum-methode (to do, doing, on hold, done) om niet af te dwalen.

Hoe ik net-niet-verdronk in mijn eigen succes als freelance tekstschrijver

Als laatste, lieve, te-drukke schrijver: ik herken je probleem. De eerste jaren van mijn ondernemerschap ben ik meerdere keren bijna en een paar keer helemaal kopje-onder-gegaan dankzij mijn eigen ‘succes’. Diepgaand zelfonderzoek – in vele vormen; van brainstormborrels en gewone borrels tot een intuïtief traject, schrijven, praten, huilen, vloeken, coaching, vallen en weer opstaan – hebben mij gebracht waar ik nu ben. Werkend met de leukste mensen die er zijn: ambitieuze en enthousiaste schrijvers. Samen met mijn man en Schrijversrevolutie partner-in-crime Rick. Terwijl we locatieonafhankelijk kunnen wonen, werken en vooral genieten van onze vrijheid. Omdat ons bedrijf voor ons werkt in plaats van andersom. Die vrijheid, in de vorm die bij jou past, gun ik jou ook. Ik help je er heel graag bij. Laten we beginnen met horen wat jij zelf te zeggen hebt. Een Text Talk lijkt mij daarvoor een fijne start.

Doe mee

Textpert Traject

Ons Textpert Traject is een groepstraject van twee maanden waarin je leert om jouw schrijfbusiness slim & strategisch op te zetten. Je werkt aan je eigen profilering, professionalisering, workflow en alles dat daarbij komt kijken. Dit traject is geschikt voor tekstprofessionals die nieuw zijn in het ondernemende schrijverschap of tekstprofessionals die al een tijdje meelopen, maar nog steeds het gevoel hebben ‘maar wat te doen’.

Expert - 1 op 1 - Traject

Ons Expert Traject is een 1-op-1 (of 2-op-1) traject van drie of zes maanden. Hierin werk je aan het optimaliseren van je schrijfbusiness en het neerzetten van jezelf als dé expert binnen jouw niche en specialisatie. Dit traject is geschikt voor de tekstprofessional met een goedlopende schrijfbusiness waarin het wringt omdat je voelt dat er nog zoveel meer in jou en je bedrijf zit.

Andere schrijvers lazen:

Hoe maak ik een offerte als freelance tekstschrijver of copywriter?

Hoe maak ik een offerte als freelance tekstschrijver of copywriter?

Wanneer je als freelance tekstschrijver of copywriter een offerte mag uitbrengen, roept dat vaak vragen op, zoals: hoe maak ik een professionele offerte als freelance tekstschrijver of copywriter? Wat moet er allemaal in mijn offerte staan? Hoe weet ik hoeveel uren ik...

Ontvang Tips & Tricks

Voor het professionaliseren van jouw schrijfbusiness. En krijg mijn Handleiding Workflow gratis toegestuurd.

Gelukt! We gaan samen werken aan een gezond en winstgevend schrijfbedrijf voor jou.