Hoe zet je als freelance tekstschrijver of copywriter een constructief, goedlopend bedrijf op? Dat begint met jezelf op waarde schatten. Helaas gaat het daar bij bijna alle schrijvers die ik spreek al mis: ze zien zelf niet in hoe waardevol zij en hun expertise zijn. In deze blog leg ik uit welke dingen je zelf kunt doen om het tij van onderwaardering te keren. Zodat te lage tarieven rekenen, te weinig uren tellen, te veel uren maken, dansen naar de deadline pijpen van je klant, geen uitdaging in je werk (meer) ervaren, twijfel, onzekerheid en het gevoel van ‘ik doe maar wat’ vanaf nu verleden tijd zijn.
Onderwaardering binnen onze schrijfbranche
Zoals blijkt uit al mijn blogs, social media posts en de inmiddels acht, uitverkochte groepen vol ambitieuze freelance tekstprofessionals die ons Textpert Traject volgden, is er veel te zeggen over onderwaardering binnen ons vak. Heel veel zelfs. Denk hierbij ook aan de onderwaardering die je voor jezelf als schrijver voelt en die je dus ook van jezelf ontvangt. Onthoud dat jij mensen leert hoe ze je moeten behandelen. Begin dus bij jezelf: leer en laat daarmee jezelf als schrijver op waarde schatten. Lees die zin opnieuw als het kwartje niet meteen valt.
‘Leer hoe je meer waarde toevoegt terwijl je minder uren maakt.’
Wat kan ik doen om beter samen te werken met mijn klanten?
Dat er veel is dat je zelf kunt doen om meer op waarde geschat te worden door je klanten, is iets dat bij mij, toen ik zelf nog als freelance tekstschrijver werkte, aanvankelijk op weerstand stuitte. Ik was hier het slachtoffer! Mijn klanten waren stom, bepalend en ze dachten maar dat iedereen kon schrijven. In mijn blog De band met je klant, hoe zorg je voor een gelijkwaardige klantrelatie? lees je hoe je dat professioneler aanpakt dan ik deed. Na het nodige zelfonderzoek, begreep ik uiteraard dat de slachtofferrol mij niks opleverde. Ik moest zelf aan de bak wilde ik mezelf niet langer laten uitbuiten.
Tips voor freelance tekstschrijvers en copywriters die meer waarde(ring) willen verdienen
Als jouw (potentiële) klanten de waarde van een goede tekstschrijver of copywriter niet inzien is het aan jou om hen daarbij te helpen: leer eerst jezelf op waarde schatten. Tijdens onze Business Mentorships – die beginnen met ons Textpert Traject – leer jij daarvoor onder andere je profilering en je werkprocessen professionaliseren. Zodat jouw (potentiële) klanten je waarde al zien voordat je één letter op papier hebt gezet.
Hierbij mijn vier voornaamste tips om jezelf als freelance tekstschrijver of copywriter op waarde te leren en laten schatten:
Tip 1: zie je teksten als waardevol middel, niet als doel
Als schrijvers moet jij zelf inzien en verkopen wat jouw teksten waard zijn. Focus dus niet op ‘wat het kost’ of op ‘hoeveel tijd je eraan mag besteden’. Uiteindelijk zijn jouw teksten immers een middel en geen doel. Als jij als schrijver vanuit waarde over je product kunt gaan denken, gaan jouw (potentiële) klanten het ook zo zien. Dit is een stuk mindset. Daarom besteden we in ons Textpert Traject veel aandacht aan het helder krijgen van jouw unieke klantbelofte. Wat beloof jij je klant eigenlijk? Als dat ‘goed geschreven, foutloze teksten’ zijn, zie je niet in welke waarde jij werkelijk toevoegt. Bovendien ben je niet onderscheidend bezig want ‘goed geschreven, foutloze teksten’ zijn de belofte van iedere standaard schrijver. Leer jezelf zien en neerzetten als de unieke schrijver die JIJ bent. Dat maakt dat klanten jouw waarde ook kunnen zien én waarderen door in jou te investeren. Betere resultaten voor jouw klanten, meer inkomsten, plezier en uitdaging voor jou als freelance tekstschrijver of copywriter.
Tip 2: Denk niet meteen vanuit het uurtje-factuurtje model
Wanneer er een aanvraag binnenkomt, slaan veel freelance tekstprofessionals meteen aan het rekenen (ik maakte hier ooit deze post over). Per half uurtje of uurtje en dan vooral zo min mogelijk tijd rekenen. Want de kosten voor de klant mogen niet te hoog worden. Ik heb textperts met vele jaren ervaring bij wie ik deze overtuiging liefdevol eruit moet slaan. Zo diepgeworteld zit het in onze branche. Een oplossing is: weg met dat uurtarief en al helemaal met dat belachelijk tarief per woord. Want schrijven is schrappen dus deze verdienmodellen zijn bizar tegenstrijdig. Laat dat uurtje-factuurtje denken dus los en ontdek hoe je meer waarde toevoegt terwijl je minder uren maakt: door je klanten het grootste deel van het werk te laten doen. Niet omdat je lui bent, maar juist omdat je meedenkt, adviseert en vanuit jouw rol als de expert op het gebied van taal, tekst en communicatie ziet wat er nodig is. Door klanten aan te trekken die jou op deze manier je werk laten doen, voeg jij meer waarde toe en krijgen je klanten een beter resultaat.
Tip 3: Specialiseer en/of kies een niche
Veel schrijvers willen het niet horen en toch is dit dé manier om jezelf op waarde te laten schatten: specialiseer en/of kies een niche. Op deze manier geef je jouw bedrijf bewust richting. Ik vertel je hieronder hoe dat mij is vergaan. Laten we eerst kijken naar de verschillende manieren waarop je je kunt specialiseren als freelance tekstschrijver of copywriter:
- Kies één specialisatie, bijvoorbeeld het schrijven van long read artikelen, SEO-teksten, blogs, journalistieke stukken, etc. Dit wil je omdat het onmogelijk is om op de hoogte te blijven van alle specialisaties binnen onze schrijfbrache.
- Kies één niche: je schrijft dan alle soorten teksten en bent dus een allround schrijver voor jouw branche (vastgoed, onderwijs, kappers, innovatieve ondernemers, ambachtelijke bakkers). Je kracht zit dan in het kennen en doorgronden van jouw niche omdat je geen specialisatie qua tekst hebt.
- Kies één doel voor de teksten die je schrijft en specialiseer je daarin: informatieve teksten, converterende teksten, employer branding teksten, etc.
- Kies één specialisatie of doel voor één niche: webteksten schrijven voor dierenorganisaties, blogs schrijven voor de transportbranche, overtuigende teksten schrijven voor opleidingsinstituten, etc.
Je klant wil jou als specialist betalen voor je kennis, expertise en ervaring. Wie jij wilt zijn als schrijver (je persona en functieprofiel) liggen ten grondslag aan het kiezen van je niche of specialisatie. Omdat je je werk alleen door te kiezen vanuit jezelf interessant en uitdagend houdt. Dit is waarom we hier als eerste aandacht aan besteden wanneer jij een Business Mentorship (dat start bij ons Textpert Traject) met ons aangaat. Jij en jouw wensen zijn leidend in hoe je jezelf gaat positioneren als schrijver.
Van fladderaar naar gefocuste, groeiende ondernemer: mijn verhaal
Tip 4: Wees kritisch wanneer je een nieuwe samenwerking aangaat
Zo zorgen we voor meer waarde(ring) voor ons vak en onszelf als schrijvers
Samen ten strijde voor een Schrijversrevolutie
Wil je aan de slag met het krijgen van meer waardering als schrijver? In de eerste plaats van jezelf. Dan is ons Textpert Traject het ideale startpunt voor jou. We werken in acht weken en daarna tijdens maandelijkse sessies aan praktische zaken en aan jouw zelfvertrouwen als schrijver. Zodat je de koers durft te gaan kiezen die bij jou past. Op 31 januari start de volgende groep met dit begin van hun Business Mentorship. Na het Textpert Traject word je namelijk lid van onze Community van Ondernemende Schrijvers waar meer dan 50 (!) professionele schrijvers dagelijks contact hebben over het leven en werken als ondernemende schrijver. Grijp dus je kans en ga samen met mij en vijf enthousiaste en ambitieuze collega schrijvers aan de slag met het professionaliseren van jouw schrijfbusiness; je profilering, bedrijfsvoering, werkprocessen, marketing & sales, klantcontact en nog veel meer. Er zijn nog twee plekjes beschikbaar. Vraag een Text Talk aan om samen te onderzoeken of één van die plekjes voor jou is. Of jij degene bent die in 2022 een einde maakt aan werken voor te lage tarieven, te weinig uren rekenen, te veel uren maken, dansen naar de deadline pijpen van je klant, geen uitdaging in je werk (meer) ervaren, twijfel en onzekerheid en dat frustrerende gevoel van ‘ik doe maar wat’.