Als ik hoor hoeveel onbetaalde uren schrijvers maken, hoe jullie ploeteren en hoe de passie voor schrijven uitdooft door opdrachten die geen inspiratie geven, dan huilt mijn schrijvershart. Want wat is het herkenbaar. De onzekerheid, het enthousiasme dat sterft door stress, het anders willen maar niet weten hoe. Blegh! Toch ben ik er – met inmiddels meer dan tien jaar ervaring op zak – van overtuigd dat het ondernemende schrijverschap een feest is! Mits jij als schrijver het goed aanpakt. Jouw schrijverslot ligt in jouw handen. Daarom ontwikkelde mijn  businesstraject – het Textpert Traject – en verschillende trainingen helemaal gericht op het succesvol neerzetten van jouw schrijfbusiness. In dit artikel doe ik een stap terug; ik deel hoe ikzelf niet gewaardeerd werd als schrijver, wat ik daaraan deed en hoe ik tot de volgende stap besloot.

1. Schrijven kan Big Business zijn…

Zelf begon ik mijn schrijfcarrière – na een tijd gewerkt te hebben als marketeer – bij een groot tekstbureau. Daar leerde ik dat schrijven big business kan zijn. In de zin van; grote, zinvolle projecten, gelijkwaardige samenwerkingen met andere schrijvers en klanten, gestroomlijnde bedrijfsprocessen, waarde toevoegen en waarde genereren. Het was een heerlijke en leerzame tijd. Maar ook hier lagen fouten en onzekerheden op de loer. Zoals die keer dat ik mij had laten briefen door de verkeerde persoon. Namelijk de stagiaire van de communicatieadviseur bij een grote organisatie. Alles wat ik gedaan had moest opnieuw. ‘Gelukkig’ – met dikke aanhallingstekens want wat voelde ik mij vreselijk – op kosten van de baas.

    Textpert Traject

    Vanuit mijn ervaring bij een groot tekstbureau en na bijna tien jaar gewerkt te hebben als (freelance) schrijver, contentmarketeer en ondernemer, ontwikkelde ik mijn Textpert Traject speciaal voor ambitieuze schrijvers zoals jij. In acht weken leer jij je schrijfbusiness slim & strategisch neerzetten.

    2. …(niet) gaan over rozen en glazen wijn vol inspiratie…

    Het voordeel van niet zelf financieel eindverantwoordelijke zijn heb je als schrijver in loondienst. Een voordeel dat voor mij niet opwoog tegen de nadelen die ik ervaarde; deadlinedruk, veel overheadkosten waar we tegenop moesten schrijven en niet zelf de zeggenschap hebben over mijn agenda. Helaas ontdekte ik, toen ik na een aantal jaar bij het tekstbureau besloot om de sprong als freelancer te wagen, dat ook het ondernemende schrijverschap niet alleen maar over rozen en goede glazen wijn vol creatieve ingevingen bestaat. Ook het ondernemende schrijverschap kan een traject van ploeteren, pleasen, misverstanden, uitbuiterij, te veel en te hard werken zijn. Om te zorgen dat jij niet voluit in de valkuilen valt zoals ik dat deed, inventariseerde ik acht redenen waarom jij jezelf als schrijver niet op waarde schat. Want die valkuilen zorgden bij mij voor volledige stilstand.

     Foto: Eileen Pan

    Foto: Eileen Pan

    3. …of eindigen in een stille schrijvers-struggle

    Het freelance schrijvers-balletje rolde dankzij mijn ervaring en professionaliteit sneller en harder dan ik had verwacht: ik had twee weken na mijn inschrijving bij de KvK al mijn eerste grote opdracht binnen, wist een aantal maanden later niet meer hoe ik al het werk gedaan moest krijgen en kwam abrupt tot stilstand toen ik na een paar jaar voelde: ik wil dit niet meer. Want op deze manier werken putte mij uit. Toch ‘mocht ik niet klagen’, dus leed ik in stilte. Als freelance schrijver moet je immers blij zijn dat je werk hebt, toch? Onzin natuurlijk! Want:

    • altijd klaarstaan voor klanten die op het laatste moment met hun tekstvraag bij mij aanklopten,
    • steeds weer als laatste in een project aangehaakt worden waardoor er te weinig ruimte was voor mijn inbreng en expertise,
    • met heel veel projecten tegelijk bezig zijn,
    • steggelen over offertes, uren en prijzen. Terwijl ik gewoon goed werk wilde leveren,

    Het brak me op. Doofde m’n vuur voor het schrijverschap. Vooral omdat ik mijzelf als schrijver niet op waarde wist te schatten. Of – als dat me wel lukte – wist ik niet hoe ik dit kon overbrengen op mijn (potentiële) klanten. Klinkt dat herkenbaar? Weet dan dat dit absoluut NIET is hoe het ondernemende schrijverschap eruit hoort te zien. Ook al zie je het veel om je heen

     

     Foto door: Noah Silliman

    Foto:  Noah Silliman 

    ‘Mezelf op waarde schatten was veel meer waard dan de 40k die vanaf de zijlijn nog even naar me lonkte.

    Groeisessie

    Tijdens een Groeisessie gaan we gericht en full focus aan de slag met de punten waarop jij als schrijver vastloopt. Na afloop van deze sessie heb je een leeg hoofd, frisse blik en een concreet stappenplan.

    4. Volle bankrekening (of niet), maar leeg schrijvershart

    Het was mij duidelijk dat ik op een andere manier invulling wilde geven aan mijn ondernemende schrijverschap. Ik wilde geen commerciële teksten zonder inhoud meer schrijven. Ik wilde ook niet meer gisteren af moeten hebben wat een klant me vandaag pas mailde. Ik wilde hier als schrijver niet meer aan bijdragen omdat ik niet in deze werkwijze geloofde. Ook al vulde het mijn bankrekening; mijn hart werd door zo zielloos bezig te zijn met schrijven leger en leger. Het meest heldere moment hierin had ik toen ik opnieuw benaderd werd voor een interimklus bij een bekende zorginstelling. Ze vroegen mij om weer een aantal maanden lang iemand te vervangen als tekstschrijver. Dat zou me zo’n 40k opleveren. Een prachtig bedrag. Toch zei ik vanuit mijn tenen: ‘Nee.’ Omdat ik wist dat mijn inbreng en expertise als schrijver hier niet gewaardeerd werden. Omdat ze iemand zochten die ‘flink kwam buffelen’. En omdat mijn bedrijf, dat lekker aan het groeien was, weer tot stilstand zou komen. Je kunt immers niet ondernemen wanneer je vier of vijf dagen per week intern bij een klant zit. Na deze ‘nee’ voelde ik me licht, luchtig en leek de zon helderder te schijnen. Puur omdat ik mezelf, mijn kennis en kunde op waarde had geschat. En dat was veel meer waard dan de 40k die vanaf de zijlijn nog even naar me lonkte.

     

    5. Neem de leiding over je eigen schrijfbusiness

    Ik besloot na dit moment van inzicht om alles wat ik geleerd had in mijn tijd als marketeer en als schrijver bij een groot tekstbureau nu ook als ondernemende schrijver te gaan toepassen. Ik nam de leiding over mijn bedrijf. En dat werkte. Beter dan ik had kunnen dromen. Door naar binnen te keren ontdekte ik wat ik wilde. Via verschillende trajecten, coaching, veel zelfonderzoek en brainstormborrels begon ik te voelen en kon ik eindelijk verwo(o)rden wie ik als schrijver was en wat ik daarmee wilde. Ik wilde met mijn vakkennis, persoonlijkheid en ambitie woorden geven aan de missie van bevlogen, innovatieve, sociale en duurzame experts. Experts die iets te vertellen hebben. Experts die een podium verdienen. Wiens verhaal en visie gehoord en gelezen moeten worden. En dat wilde ik op mijn professionele manier doen. Ik bepaalde voortaan hoe we een tekstproject vormgaven. Zo creëerde ik focus, zelfvertrouwen en zichtbaarheid vanuit eigenheid.

    Foto:  Iwein Maassen

    6. Weet wat je waard bent als schrijver

    Vanuit het zelfvertrouwen dat ik in mijzelf als schrijver, in mijn eigen expertise en in het ondernemerschap had gevonden groeide mijn schrijfbusiness als een speer. Ik werkte nu dagelijks samen met mijn klanten vol enthousiasme aan uitdagende opdrachten. Wat een verschil met voorheen! Ik werkte niet langer aan tientallen kleine projecten voor klanten met wie ik geen diepe klik of connectie had. Wel werkte ik aan grote, betekenisvolle projecten waarbinnen ik de expert op het gebied van taal, tekst, marketing en communicatie was en ook mocht zijn. Ik kon mijn ruimte innemen en de diepte ingaan omdat ik nog slechts enkele klanten en projecten tegelijkertijd bediende. Het was heerlijk. Ik leek op de goede weg…

    Zichtbaar Zijn als Schrijver Starterskit

    Content maken kun jij als tekstprofessional. In deze Starterskit speciaal voor schrijvers leer ik je deze kracht efficiënt voor jezelf inzetten. Via online trainingen, webinars, quizes, een werkboek barstend van de theorie en extra Zichtbaar Zijn opdrachten per mail, zorg ik dat jij concreet aan de slag gaat met je (on)zichtbaar zijn. 

    ‘Ook jij kunt vanuit jouw professionaliteit met woorden de wereld veroveren en verbeteren.

    7. Spartelende schrijvers en te veel werk

    Geregeld moest ik mijn werkwijze – die anders en professioneler was dan die van vele andere ondernemende schrijvers – aan mijn klanten toelichten. Net zoals mijn tarieven die hoger lagen dan gemiddeld. Dat deed ik met plezier omdat ik zeker wist dat ik hiermee mijn klanten de kwaliteit bood die zij verdienden. Terwijl ik op een manier werkte die mij de mogelijkheid gaf het beste uit mezelf als schrijver te halen. Maar terwijl ik hiermee bezig was, ontdekte ik dat ik een stroom van spartelende schrijvers achter mij liet. Geregeld hielp ik hen met gevraagd advies, maar dat voelde niet afdoende. Daarbij besefte ik dat ik dit werk niet alleen aankon; ik had te veel werk en dan liet ik al heel veel klanten liggen. Er moest gewoon zoveel gebeuren voor zoveel inspirerende, vernieuwende, fijne organisaties, bedrijven en ondernemers. Meer handen waren nodig. Wat nu?

    8. Er zijn meer professionele schrijvers – zoals jij! – nodig

    Mijn antwoord was uiteindelijk: andere schrijvers opleiden tot ware professionals zodat ook jij vanuit jouw professionaliteit met woorden de wereld kunt veroveren en verbeteren. Samen met al die klanten die staan te trappelen om met jou aan de slag te gaan:   

    • Ik wilde niet langer andere schrijvers – goede schrijvers zoals jij! – om mij heen zien verzuipen door gebrek aan kennis over het professioneel inrichten van je bestaande of beginnende schrijfbusiness.
    • Ik wilde niet langer schrijvers veel te voorzichtig met een teen het water zien beroeren uit angst dat ze ‘te duur’ of ‘niet goed genoeg’ zouden zijn. Angst veroorzaakt doordat je jouw eigen onderscheidende vermogen niet helder hebt. 
    • Ik wilde niet langer toezien hoe potentiële klanten aan de andere kant van het water maar wachten en wachten op professionele schrijvers die woorden kunnen geven aan hun doelen en dromen.

    9. Leer en laat jezelf en ons schrijversvak op waarde schatten

    Zo kwam ik tot de conclusie dat het de hoogste tijd is dat schrijvers zichzelf en ons vak op waarde leren en laten schatten. Zodat schrijvers zoals jij vanuit zelfvertrouwen en professionaliteit al die potentiële klanten kunnen gaan helpen om met woorden de wereld te veroveren en te verbeteren. Dus gooide ik mijn bedrijf om en ontwikkelde ik samen met mijn Product Owner, Customer Centered Design Expert en partner (in crime) verschillende businesstrajecten en -trainingen speciaal voor schrijvers. Dat loopt als een trein. Alle acht groepen die we tot nu toe draaiden waren uitverkocht. De laatste groep van dit jaar start op 4 oktober. Er is nog maar één plekje beschikbaar. ⁠Wil jij werken aan jouw professionaliteit? En aan het professionaliseren van je bestaande of beginnende schrijfbusiness? Boek dan vrijblijvend je Text Talk via mijn website. Als het dan klikt & klopt, is het acht weken lang: 1-op-1 coaching, groepssessies, masterclasses, trainingen, cookbooks, lesvideo’s, een community en meer. ⁠Die Schrijversrevolutie waar ik van droomde, komt er. Wat zeg ik; ze is al in volle gang!

     

    De strijders schrijvers die al meedoen:

    Trainingen, traject & groeisessie

    Ook jij als schrijver kunt zorgeloos leven en genieten van jouw waardevolle woorden. Stop dus met ploeteren & pleasen! In mijn aanbod deel ik al mijn 10+ jaar ervaring opgedaan als marketeer, schrijver, ondernemer en mens; schrijfbranche gerelateerde business insights, acquisitievaardigheden, een professionele bedrijfsvoering, jezelf helder profileren, gelijkwaardig klantcontact aangaan, uitdagende, langlopende opdrachten binnenhalen en nog veel meer. Na een samenwerking met mij zie jij je volledige potentie en durf je die te benutten, trek je jouw ideale klanten aan en weet je jouw rol als schrijver – ondernemend of in loondienst – professioneel in te vullen. Let’s go!

    Andere schrijvers lazen:

    Wel of geen prijzen op je website?

    Wel of geen prijzen op je website?

    Noem je als tekstprofessional wel of geen prijzen op je website? En waarom dan wel of niet? Enerzijds wil je helder en transparant met je potentiële klanten communiceren. Anderzijds kan het noemen van prijzen klanten afschrikken. Of is dat juist de bedoeling? Maar wat...

    Ontvang Tips & Tricks

    Voor het professionaliseren van jouw schrijfbusiness. En krijg mijn Handleiding Workflow gratis toegestuurd.

    Gelukt! We gaan samen werken aan een gezond en winstgevend schrijfbedrijf voor jou.