Freelance tekstschrijver worden; dit zijn de 6 grootste misverstanden binnen het schrijversvak

27 december 2021
Foto door: Alex Azabache

door Rachel Felix

®️Via mijn gratis content, online trainingen en unieke businesstraject leer ik jou een slimme & strategische schrijfbusiness neerzetten. Want wij schrijvers en ons vak schrijven mogen - door onszelf (!) - wel eens meer op waarde geschat worden. Dat begint met professionaliseren. Samen aan de slag dus en op naar een schrijversrevolutie 💪.

Wil jij freelance tekstschrijver of copywriter worden? Goede keuze en alvast welkom bij de club! Je hebt natuurlijk een beeld van jezelf als freelance tekstschrijver of copywriter; schrijvend achter je laptop, brainstormend met klanten of heerlijk werkend op een mooie locatie. Die droom om op jouw manier freelance tekstschrijver of copywriter te worden kun je waarmaken. Daar geloof ik in! Op één voorwaarde: zorg dat je het slim aanpakt. Doe je dat niet, dan ga je net als veel andere schrijvers iedere maand moeten ploeteren en struggelen. In deze blog leg ik je uit wat de zes grootste misverstanden zijn binnen onze schrijfbranche. Zodat jij deze kunt ontwijken om op een professionele manier je droom om freelance tekstschrijver of copywriter te worden waar te maken.

Misverstand 1: het romantische beeld van de freelance tekstschrijver of copywriter

De eerste uitdaging die je tegenkomt bij het waarmaken van jouw droom om freelance tekstschrijver of copywriter te worden, is het romantische beeld van ‘de freelance schrijver’. De freelance tekstschrijver of copywriter die iedere dag vol inspiratie achter zijn laptop kruipt om het ene na het andere pareltje uit zijn vingers te laten stromen. Of die juist dromerig mijmerend met een kop thee en luisterend naar de flierefluitende vogeltjes af en toe een prachtige zin formuleert. Zo werkt het niet. Niet wanneer je een tekstschrijver of copywriter wil worden die een serieuze schrijfbusiness neerzet. Wanneer je wil leven en genieten van jouw waardevolle woorden dan kun – en wil – je het je niet veroorloven om maar wat aan te rommelen binnen je bedrijf. Omdat dat egoïstisch is. Want met aanrommelen ontneem je jouw klanten hun recht op de beste kwaliteit. In plaats daarvan wil je – wanneer je een goede tekstschrijver of copywriter wil worden – aan de slag met je:

 

  1. Positionering: zodat jouw potentiële klanten je weten te vinden.
  2. Aanbod: zodat jij de uitdagingen van je klanten kunt aanpakken en oplossen. Je doet dan veel meer dan ‘leuke tekstjes schrijven.’
  3. Bedrijfsvoering: want wanneer jouw workflow van aanvraag tot facturatie goed is ingericht, ben je niet steeds onnodige tijd kwijt aan randzaken als je administratie, projectcoördinatie, klantcontact en je marketing.
  4. Vakverdieping: zodat je bij blijft binnen jouw niche en/of specialisatie als freelance tekstschrijver of copywriter.
  5. Klantcontact: want je wil als freelance tekstschrijver of copywriter geen gedoe, conflicten of misverstanden met je klanten. Ga voor die gelijkwaardige samenwerking.
  6. Marketing: zodat je zichtbaar, vindbaar en benaderbaar ben als de goede en unieke tekstschrijver of copywriter die jij bent.

Misverstand 2: als freelance tekstschrijver of copywriter werk ik wanneer ik zin heb

Freelance tekstschrijver of copywriter worden is een feestje! En ook gewoon werken. Hard werken. Of beter gezegd: slim werken. Je kunt door slim te werken namelijk een bedrijf neerzetten dat voor jou werkt in plaats van andersom. Dat is wat je leert tijdens ons Textpert Traject. Wil je freelance tekstschrijver of copywriter worden, maar heb je geen zin om écht in jezelf en je klanten te investeren? Dan zet je een matig bedrijfje met matige resultaten neer. Waarbinnen je geregeld ‘leuke tekstjes’ schrijft voor deze, gene of de buurvrouw. Vaak onderbetaald. Prima wanneer dit je keuze is. In principe doe je dan niet meer dan veredeld vrijwilligerswerk omdat je ‘zo leuk kunt schrijven.’ Wat bij mij de vraag oproept: is het wel integer om hier geld voor te vragen? Want vanuit jouw middelmatige-mindset zul je niet veel waarde toevoegen. Veel interessanter, uitdagender en waardevoller wordt het wanneer je jezelf, jouw expertise, je klanten en ons vak serieus neemt. Wanneer je wil en durft te investeren in het worden van een goede of de beste freelance tekstschrijver of copywriter. Dan ontdek je dat je een serieuze schrijfbusiness niet kunt bouwen op onzekerheid, halve motivatie en draaierij.

‘Wil jij leven en genieten van jouw waardevolle woorden? Dan kun je het je niet veroorloven om maar wat aan te rommelen binnen je bedrijf.’

Misverstand 3: ik ben onzeker als freelance tekstschrijver of copywriter dus houd ik mezelf maar klein

Veel ambitieuze schrijvers die een goede freelance tekstschrijver of copywriter willen worden, zie ik blijven hangen in middelmatigheid. Vanuit een onderliggende en knagende onzekerheid. Eerder schreef ik al een blog over hoe je zelfverzekerd naar buiten treedt met je schrijfbedrijf wanneer je tekstschrijver of copywriter wil worden. Lees die vooral. Een korte route daarin is onzekerheid niet zien als tegenhanger van zelfverzekerdheid. Zie het eens als de tegenhanger van onverschilligheid. Wat doet dat met je wanneer je last hebt van onzekerheid terwijl je een goede tekstschrijver of copywriter wil worden? Het laat zien dat jij onzeker = niet-onverschillig = betrokken, gemotiveerd en ambitieus bent. Dat werpt een ander licht op de zaak. Houd jezelf dus niet klein als tekstschrijver of copywriter vanuit onzekerheid. Besef dat het bouwen van een serieuze schrijfbusiness jouw inzet, toewijding, bloed, zweet en tranen vraagt. Precies dat wat je als niet-onverschillig persoon wil geven! Laat dus zien wie jij bent als tekstschrijver of copywriter. Zodat jij betere resultaten voor jouw klanten neerzet. Iets dat natuurlijk als muziek in de oren klinkt van iedere betrokken, gemotiveerde en ambitieuze schrijver.

Misverstand 4: tekstschrijvers of copywriters willen ‘verhaaltjes schrijven’

Ik geloof dat iedereen hier iets op Aarde te brengen heeft. Of, om het aardser te formuleren; ik geloof dat iedereen iets te bieden heeft. Als freelance tekstschrijver of copywriter kun jij met jouw woorden:

  • werelden creëren,
  • oplossingen aanbieden,
  • vragen beantwoorden,
  • mensen helpen zoeken en vinden,
  • de weg wijzen,
  • mensen motiveren om die actie te ondernemen die ze al zo lang uitstellen,
  • frustratie wegnemen,
  • verbinding brengen.

En toch hoor ik steeds weer in gesprekken met schrijvers dat zij freelance tekstschrijver of copywriter willen worden of zijn geworden omdat ‘ze al van jongs af aan schrijven’. En van die hobby hebben ze nu hun werk gemaakt (zie hierover ook de alinea Het imago van schrijven als veredelde hobby). Of schrijvers vertellen me dat ze tekstschrijver of copywriter zijn geworden omdat ze graag de verhalen van anderen vertellen. Maar denk met bovenstaande opsomming, over wat jij met jouw woorden kunt, nu eens verder dan dat. Ontdek je dan dat het niet om jou draait? Zie je dan in dat je hier bent to serve? To be of service. Doe dat dus! Dien jouw klanten op een positieve manier, zonder in de Klantiteit-valkuil te vallen; het klakkeloos meegaan in iedere gril van je klant en daarmee je eigen verantwoordelijkheid, adviesrol en expertise als tekstprofessional compleet verwaarlozen. Onthoud dat jouw talent, vak of specialiteit – het schrijven – slechts een middel is om een hoger doel te dienen. Het doel van je (potentiële) klanten. Waarin jij de expert bent op het gebied van tekst, content, marketing en communicatie.

‘Jij bent de expert op het gebied van tekst en taal. Jouw talent is het middel om het doel van je klanten te dienen.’

Misverstand 5: Het imago van schrijven als veredelde hobby

Een andere grote uitdaging die ik in onze Schrijversrevolutie tegenkom, is het absurde idee dat schrijven een soort hobby is waar je eigenlijk geen geld voor behoort te vragen. Dit idee leeft bij klanten en schrijvers zelf. En als schrijvers houden we het natuurlijk in stand door allemaal op onze Over-Mij pagina te vertellen dat we al vroeg verhalen schreven. En dat de boekjes en verhalen van toen zijn uitgegroeid tot ons huidige werk. Daarmee zet je jezelf meteen in de hobbyhoek neer. En waarom? Ik huur een aannemer die al van kleins af aan met LEGO speelt niet eerder in dan een aannemer van wie ik dit niet weet, maar die mij wel met kritische vragen en gedegen advies verder helpt. Wees díe tekstschrijver of copywriter! Degene die haar adviesrol en expertise als tekstprofessional serieus neemt. Dat is namelijk het allerbelangrijkste wanneer je een goede tekstschrijver of copywriter met een consistente, uitdagende opdrachtenstroom en tevreden klanten wil worden. Ben jij een hobbyist of een expert?

Misverstand 6: ik durf als tekstschrijver of copywriter geen geld te vragen voor mijn diensten

Dit laatste misverstand dat ik bespreek, hangt natuurlijk samen met het vorige. Doordat veel schrijvers zichzelf in de hobbyhoek (laten) plaatsen, durven zij als professioneel tekstschrijver of copywriter geen of niet genoeg geld te vragen voor hun tijd, diensten of de waarde die zij toevoegen. Mijn antwoord daarop luidt als volgt: wanneer jij als tekstschrijver of copywriter het gevoel hebt dat je geen geld voor jouw diensten mag vragen: doe het dan niet. Want als je zelf al niet in je eigen toegevoegde waarde gelooft, is het onethisch om klanten wel voor die twijfelachtige waarde te laten betalen. Durf jij wel geld te vragen voor jouw diensten, maar willen klanten dit niet betalen omdat zij vinden dat het allemaal voor minder tot niks moet? Dan trek jij dus de verkeerde doelgroep aan; een doelgroep die jouw waarde als schrijver niet inziet. Omdat je hen dit (nog) niet voldoende duidelijk maakt. In mijn blog Hoe ik als schrijver niet gewaardeerd werd, lees je hoe ikzelf daarmee omging. Mijn beknopte advies hier aan jou wanneer je een goede tekstschrijver of copywriter wil worden, maar klanten aantrekt die jou niet waarderen:

  • Leg één keer uit dat schrijven een vak is.
  • Toon aan wat jouw teksten voor hen kunnen betekenen.
  • Maak jezelf erop attent dat dit jouw (potentiële) klanten blijkbaar niet eerder in hun customer journey door jouw merk heen duidelijk is geworden en zoek daarin naar de lange-termijn oplossing.

Twijfelen je (potentiële) klanten na jouw uitleg alsnog? Onthoud dan dat je met jouw vaardigheden en vakkennis iets te brengen hebt hier op Aarde – noem het je missie, zie ook misverstand 4 – en dus helemaal geen tijd hebt voor dit soort negatieve, energieslurpende bezigheden.

De misverstanden waar ik schrijvers die freelance tekstschrijver of copywriter willen worden mee zie worstelen

In deze blog besprak ik de 6 misverstanden waar ik schrijvers die freelance tekstschrijver of copywriter willen worden mee zie worstelen. Herken je ze? Hopelijk weet je dan nu wat je te doen staat. Ik help je hier graag bij zodat jij vanuit jouw droom om freelance tekstschrijver of copywriter te worden een serieuze, goedlopende, uitdagende en plezierige schrijfbusiness neer kunt zetten.

Doe mee

Textpert Traject

Ons Textpert Traject is een groepstraject van twee maanden waarin je leert om jouw schrijfbusiness slim & strategisch op te zetten. Je werkt aan je eigen profilering, professionalisering, workflow en alles dat daarbij komt kijken. Dit traject is geschikt voor tekstprofessionals die nieuw zijn in het ondernemende schrijverschap of tekstprofessionals die al een tijdje meelopen, maar nog steeds het gevoel hebben ‘maar wat te doen’.

Expert - 1 op 1 - Traject

Ons Expert Traject is een 1-op-1 (of 2-op-1) traject van drie of zes maanden. Hierin werk je aan het optimaliseren van je schrijfbusiness en het neerzetten van jezelf als dé expert binnen jouw niche en specialisatie. Dit traject is geschikt voor de tekstprofessional met een goedlopende schrijfbusiness waarin het wringt omdat je voelt dat er nog zoveel meer in jou en je bedrijf zit.

Andere schrijvers lazen:

Ontvang Tips & Tricks

Voor het professionaliseren van jouw schrijfbusiness. En krijg mijn Handleiding Workflow gratis toegestuurd.

Gelukt! We gaan samen werken aan een gezond en winstgevend schrijfbedrijf voor jou.