Het afgelopen half jaar begeleidde ik drie uitverkochte groepen (15 deelnemers) naar een professionele(re), winstgevende(re) en strategische schrijfbusiness toe. Het samenwerken met hen was en is fantastisch, net zoals de resultaten. In november start de laatste groep van dit jaar met ons #textperttraject

Allemaal. Helemaal. Heerlijk. Of toch niet?

Een eerlijk kijkje achter de schermen waardeer ik altijd enorm bij anderen en daarom wil ik dat jullie ook niet onthouden: wat waren onze grootste not’s, flops en (fl)oeps momenten van het afgelopen half jaar? In deze blog deel ik een lean, mean en dirty lijst van de zeven grootste f*ckups die wij het afgelopen half jaar maakten. Lees, leer en huiver.

 

Flop 1: Richten op meerdere niche-groepen

Zoals iedere ondernemer die ik ontmoet, wilde ook ik aanvankelijk niet kiezen. Ik wilde:

  • Schrijvers begeleiden bij het professionaliseren van hun schrijfbusiness.
  • Pro’s met purpose via contentmarketing helpen met hun zichtbaarheid.

Want ik kan het allebei, ik vind het allebei leuk en aan beide is behoefte. Tja… en toch werkte het niet. Want beide doelgroepen staan voor hele andere uitdagingen. En dus hebben ze hele andere wensen qua kennis die ik deel, qua aanbod en qua klantcontact. In feite was ik twee bedrijven aan het runnen. Na wikken, wegen, slecht slapen en dat stemmetje in mijn hoofd dat het beter wist wekenlang negeren kwam het besluit: ik stop met twee doelgroepen willen bedienen. Want als ik mij richt op het ontketenen van een #schrijversrevolutie door ambitieuze en betrokken schrijvers te helpen met het professionaliseren van hun schrijfbusiness, dan kunnen zij straks al die pro’s met purpose minstens even goed van dienst zijn als dat ik nu kan. Win-win. Zo gezegd, zo gedaan: met een trillend hart zegde ik de laatste samenwerkingen met vaste klanten op en dook ik in het diepe.

 

‘Ik wilde niet kiezen en ik wilde veel. Te veel.’

 

Flop 2: Geen core business kiezen

Niet alleen qua klanten wilde ik veel (zie flop 1) ook qua aanbod ging ik alle kanten op. Ik wilde schrijftrainingen aanbieden – en dan niet een paar, maar gewoon 8.897 verschillende – online en offline events organiseren en businesstrajecten neerzetten. Dat was te veel. Ik miste focus en dat kwam de kwaliteit van mijn aanbod niet ten goede. Samen met mijn partner (in-crime) Rick besteedden we na dit inzicht veel tijd aan het goed neerzetten van onze waardepropositie:

  1. Waar lopen tekstprofessionals – de doelgroep waar we ons nu dus 100 procent op gingen richten – tegenaan?
  2. Wat wilden zij bereiken?
  3. Welke pijn ervaren zij?
  4. Hoe kunnen wij hen daarbij helpen?

Deze aanpak plus uitgebreid doelgroepenonderzoek en natuurlijk mijn eigen jarenlange ervaring in het veld leidde tot de opleidings- en businesstrajecten (#textperttraject en coming-soon #experttraject) zoals we die nu hebben staan. Daarnaast koos ik ervoor om alleen nog events, trainingen en workshops aan te bieden aan de leden van onze Community van Ondernemende Schrijvers waar je lid van wordt wanneer je een of beide trajecten doorlopen hebt. 

 

Flop 3: Verkeerd vakantie vieren

Doorwerken terwijl de rest van NL vakantie viert, werkt dus niet. Beiden ondernemer en geen kinderen die ons helpen, waren we helemaal vergeten wanneer normaal werkend Nederland vakantie viert. Dus planden wij onze vakantie toen iedereen weer begon met werken. En werkten wij toen iedereen vakantie vierde. Gevolg: stilte in de Community van Ondernemende Schrijvers, stilte qua nieuwe contacten en stilte qua aanmeldingen. Dit waren enorm frustrerende weken. Want juist het contact met andere schrijvers, maakt dat ik weet dat wat wij doen zinvol is. Nu voelde het leeg. En om die frustratie te toppen: toen wij dachten dan maar lekker vakantie te gaan vieren, kwam heel Nederland en dus de aanmeldingen, mails en berichten weer op gang. Dit gaan we volgend jaar anders doen!

‘Ik miste focus en dat kwam de kwaliteit van mijn aanbod niet ten goede.’

 

Flop 4: Te veel enthousiasme tonen

Ik denk dat ik chronisch positief ben. Toen ik laatst met mijn nichtje (4) de dijk ging beklimmen en zij al bij de eerste stap zei: ‘We zijn er al bijna!’ wist ik het zeker, het is gewoon genetisch. Niks aan te doen. Maar wel iets om soms te temperen. Want ik denk dat ik een aantal tekstpro’s die interesse toonden in mijn #textperttraject heb afgeschrikt door daar te enthousiast op te reageren. En ik weet zeker dat ik een deelneemster dankzij mijn – overigens altijd welgemeende – enthousiasme overtuigd heb om mee te doen. Dat was vrijdag. Maandag belde zij op dat ze zich terugtrok: te veel stress van andere zaken, te druk in haar hoofd en paniekaanvallen tot gevolg. Oeps! Die signalen ga ik in het vervolg beter oppikken en benoemen tijdens een Text Talk.

 

Flop 5: Ongehoorzaam zijn aan mijn man

Zoals gezegd is Rick (sinds enkele weken) mijn man, maar al sinds het begin van dit schrijversavontuur is hij mijn partner in crime achter de schermen. Hij doet alles wat onzichtbaar is – wil dat zelf vooralsnog online ook zijn – en hij ontwikkelt vanuit zijn expertise als Customer Centered Design Expert en Product Owner het grootste deel van ons coming-soon #experttraject (voor schrijvers die voor een top-notch schrijfbusiness willen gaan). Dat is allemaal fantastisch natuurlijk. Minder fantastisch was (ok, is) mijn worsteling om na zeven jaar freelancen in de pas te lopen. Want we zijn nu een team en ‘mijn’ bedrijf is nu grotendeels iets van ons samen. Dat betekent samen afspraken maken, samen overleggen, samen een visie en koers bepalen. En dat vind ik moeilijk. Gelukkig zie ik heel helder in hoe enorm veel toegevoegde waarde Rick heeft, dus iedere keer en na heftige discussies ben ik weer braaf en gehoorzaam. Tot ik weer ontspoor… Wordt aan gewerkt dus!

 

‘Doorwerken terwijl de rest van NL vakantie viert, zorgde voor enorm frustrerende weken.’

 

Flop 6: De valkuil die social media heet

Een grote valkuil die ik het afgelopen jaar voor mezelf gegraven heb, is die van social media. De eerste vier jaar van mijn ondernemerschap had ik geen website, geen social media, geen nieuwsbrief, geen waardegever; kortom, ik was totaal niet online georiënteerd. Dat werkte prima omdat ik kwaliteit leverde en al mijn opdrachten via-via binnenkwamen. Maar omdat ik meer uitdaging wilde, mijn eigen koers wilde bepalen, locatieonafhankelijk wilde werken en naar een ander verdienmodel toe wilde, ben ik mij op het online ondernemerschap gaan richten. Dat bevalt perfect! Op af en toe wat technische worstelingen na. Maar daar is dan gelukkig Google of Rick-to-the-Rescue. Maar wat een – voor veel online ondernemers vast herkenbare – valkuil is, is verdrinken in social media. Het gaat maar door! En met iedere reactie, opmerking of DM ben ik blij. Maar ik houd geen tijd over om andere dingen te doen wanneer ik dit niet inkader. Dus: strenge afspraken met mezelf gemaakt. Ik besteed blokken aan social en tussen die blokken door staan alle meldingen uit zodat ik mij gefocust kan wijden aan mijn andere taken..

 

Flop 7: Successen vergeten te vieren

Iets waar Rick en ik beiden heel goed in zijn, is successen negeren. En dat vind ik jammer want ik geloof juist dat succes vieren een belangrijk onderdeel is van je werkplezier en volgende succes. In onze Community van Ondernemende Schrijvers delen schrijvers daarom ook hun successen in de categorie *Schrijvers Succes*. Ik merk dat daar nog meer gebruik van gemaakt mag worden, want veel kleine en grote successen worden tussen neus en lippen door vermeld. Maar ik merk dus ook dat Rick en ik hier zelf nog wat in te leren hebben. Misschien moeten we het kleiner vieren? Nu was het vaak: niks of meteen een chique etentje. Mag een zak chips opentrekken op een doordeweekse dag ook al als viering gelden ;)? Ik denk van wel als je zelf maar die link legt. Daar gaan we dus eens naar kijken. Tips over het groots en klein vieren van successen zijn welkom!

 

Een grote valkuil die ik het afgelopen jaar voor mezelf gegraven heb, is die van social media.’

 

Falen, Flops & Tops

Perfectie is saai en bestaat ook helemaal niet. Daarom hoop ik dat de zeven flops die ik met je deelde een realistische kijk geven op waar wij allemaal mee bezig zijn. In mijn blog over het inrichten van mijn online trajecten lees je meer over ons bedrijf achter de schermen. Inmiddels zijn we zoals gezegd een half jaar onderweg en is The Dream volop in uitvoering. Dat is ontzettend gaaf, bijzonder en leerzaam. Gelukkig geloof ik niet in falen en mag ik fouten maken van mezelf. Ik ben zelfs benieuwd welke flops er het aankomende half jaar op ons liggen te wachten. Wij gaan ondanks onze flops vol goede moed verder want gelukkig overheersen de tops en de successen die wij bereiken samen met alle ambitieuze schrijvers die meedoen aan ons #textperttraject en coming-soon #experttraject.

Wie ben ik?

Ik ben Rachel (hoe spreek je dat nou uit?!) Felix.

Als eerste in Nederland & België ontwikkelde ik opleidingstrajecten speciaal voor freelance tekstprofessionals. Omdat ik een schrijversrevolutie wil ontketenen; een revolutie waardoor wij schrijvers en waardoor ons vak schrijven meer op waarde geschat worden. Die revolutie begint bij onszelf, lieve schrijver.

Daarom deel ik – na bijna tien jaar zelf schrijven en ondernemen – zoveel mogelijk kennis. Tijdens mijn trajecten begeleid ik je met betrokkenheid, kritische vragen en een oor voor detail naar een gezonde, professionele en winstgevende(re) schrijfbusiness toe. Laten we aan de slag gaan!

Voor deze klanten werk(te) ik als schrijver:

Mijn laatste blogs

Twijfelenergie

Twijfelenergie

De afgelopen weken sprak ik veel schrijvers die twijfelden. Over investeren in zichzelf en hun bedrijf. Dat was niet goed voor m’n mojo. In deze blog deel ik wat er gebeurde, wat dat met me deed en hoe jij als schrijver met twijfels over jezelf en je schrijfbusiness...

Ontvang Tips & Tricks

Voor het professionaliseren van jouw schrijfbusiness. En krijg mijn Handleiding Workflow gratis toegestuurd.

Gelukt! We gaan samen werken aan een gezond en winstgevend schrijfbedrijf voor jou.