Drie dingen die schrijvers denken

7 oktober 2020

door Rachel Felix

®️Via mijn gratis content, online trainingen en unieke businesstraject leer ik jou een slimme & strategische schrijfbusiness neerzetten. Want wij schrijvers en ons vak schrijven mogen - door onszelf (!) - wel eens meer op waarde geschat worden. Dat begint met professionaliseren. Samen aan de slag dus en op naar een schrijversrevolutie 💪.

De afgelopen maanden heb ik meer collega schrijvers gesproken dan ooit tevoren. En daarvoor sprak ik er al veel. Bijna allemaal vragen zij zich af: hoe kan ik groeien als tekstschrijver? Daarom bespreek ik in deze blog de drie meest belemmerende overtuigingen waar ik tekstprofessionals (tekstschrijver, copywriter, contentcreator, blogger of marcompro) mee zie worstelen. En natuurlijk geef ik je tips om die worsteling te winnen wanneer jij hier ook wakker van ligt. Zodat ook jij kunt gaan groeien als tekstschrijver!

Overtuiging 1: ‘Voor mij 100 anderen.’

De waarheid is dat er duizenden en duizenden schrijvers zijn in Nederland alleen al. Laat staan als we België erbij betrekken. Of de rest van de wereld wanneer we in het Engels gaan schrijven. Niet bij te houden dus. Veel te veel concurrentie. En ze zijn vast ook nog eens allemaal beter dan jij. Stuk voor stuk. Beter. Waarom zou een klant voor jou kiezen? 

Herkenbaar? Mooi. Dan gaan we nu een einde maken aan deze beperkende overtuigingen.

Tip 1: Onderzoek jezelf

Dodelijk toch, dit soort belemmerende gedachten? Daar kun je geen succesvol bedrijf op bouwen. Tijd om ze te onderzoeken dus. Want zijn er echt duizenden en duizenden schrijvers die zijn zoals jij bent en kunnen wat jij kunt? Natuurlijk niet. Jij met jouw ervaringen, interesses, opleidingen, karakter en eigenschappen bent uniek. Geloof je dat nog niet? Ga daar dan als eerste mee aan de slag. Onderzoek jezelf en breng in kaart wat je te bieden hebt. Zowel professioneel als qua persoonlijkheid, want beide neem je mee naar de schrijftafel. 

Tip 2: Laat de wereld weten wie jij bent

Ben je overtuigd van jouw unieke profiel, persoonlijkheid en taak? Dan ben je klaar voor de volgende stap: dit aan de wereld laten zien. Dat brengt ons bij het belang van jezelf onderscheidend profileren. Want alleen door te laten zien dat jij uniek bent, kunnen potentiële klanten daarbij aanhaken. Dus vertel; waarom moet een potentiële klant bij jou zijn? En welke klanten wil je eigenlijk dat bij jou aankloppen? Denk ook daarover na en neem dit mee in je profilering. 

Tip 3: Wees een menselijk merk

Als je dan de juiste flow gevonden hebt en vol zelfvertrouwen druk bent met je profilering, vergeet dan ook de persoonlijke kant niet. Want je wilt jezelf als merk neerzetten. Maar daarin wil je wel een menselijk merk zijn: marketing en communicatie zijn immers een stuk persoonlijker geworden dan ze ooit waren. Gebruik dat. Ken de kracht van je eigen verhaal. Laat door dit te delen in je uitingen of op offline events zien met wie je opdrachtgevers in zee gaan wanneer ze voor jou kiezen. 

Tip 4: Neem je profilering serieus

Jezelf professioneel profileren is geen kattenpis. Jouw professionele profilering is hetgeen dat jou onderscheidt van ‘al die anderen’. Het is hetgeen dat ervoor zorgt dat de juiste klanten jou benaderen. Het is hetgeen waarmee jij richting geeft aan je schrijfbusiness. Het is dan ook niet voor niks dat we meteen in week 1 van mijn Textpert Traject losbarsten met het ontdekken van ieders persona, functieprofiel en merkverhaal. Je kunt echt niet zonder wanneer je jouw schrijfbusiness serieus in de markt wilt zetten. Aan de slag dus!

Overtuiging 2: ‘Dan moet ik maar sneller / harder werken.’

Nee!! Dat moet je zeer zeker niet. Veel schrijvers die ik spreek bevinden zich in deze spagaat: ze willen groeien, professionaliseren, maar ze willen ook hun huidige klanten tevreden houden door zich dan maar een slag in de rondte te werken. Daarbij durven ze geen ‘nee’ te zeggen uit angst dat hun bedrijf doodbloedt. 

Ik denk dat het precies andersom werkt. Tijd om eens beter naar deze belemmerende overtuiging te kijken zodat jij kunt gaan groeien als tekstschrijver.

Tip 5: Angst en schaarste

Bedenk maar eens wat er op de lange termijn gebeurt als jij jezelf blijft uitknijpen om je klanten tevreden te houden. En vraag je dan ook meteen af of ‘je klanten tevreden houden’ de echte reden is van die zelfuitknijperij: verwachten je klanten dit van jou? Of ben jij zelf aan het ondernemen vanuit gedachten vol angst en schaarste (‘ze vinden me vast te duur’, ‘als ik geen ‘ja’ zeg tegen dit belachelijk lage tarief, heb ik helemaal geen inkomsten.’)? Angst en denken vanuit schaarste zijn twee hele, hele slechte raadgevers voor iedere ondernemer die wil groeien.

Tip 6: Stop met hollen, stilstaan en jezelf afpeigeren

Blijf je toegeven aan meer / harder / sneller werken, dan blijft er uiteindelijk steeds minder jij over om van te houden. Logischerwijs ga je steeds slechtere kwaliteit leveren want kwaliteit kost tijd en energie. En beide heb je niet meer wanneer je doordraaft op de hollen, stilstaan en jezelf altijd maar afpeigeren carrousel. Stop hier dus mee. Dat klinkt niet makkelijker dan het is. Dat is makkelijker dan jij jezelf – vanuit beperkende overtuigingen, angst en schaarste – doet geloven.

Tip 7: Draai het om

Dus draai de denkoefening nu eens om: wat gebeurt er als je slimmer, efficiënter en meer gefocust gaat werken? Dan gaat je bedrijf voor jou werken. Je gaat klanten aantrekken die jouw waarde inzien omdat je je eigen waarde inziet en benut. Bovendien krijg je meer voor elkaar in minder tijd en met minder moeite. Omdat je weet waar je mee bezig bent. Dit alles bereik je alleen door te investeren in het professionaliseren van je werkprocessen, je klantcontact, je bedrijfsvoering en je profilering (zie 1). Hoe ziet jouw toekomst als schrijver eruit wanneer je die stap durft te zetten? Ik zeg: 🌹-kleurig.

Hoe onderscheid je jezelf als tekstschrijver?

 

 Besef dat je als schrijver veel meer doet dan ’teksten schrijven’.

Overtuiging 3: ‘Ik schrijf teksten.’

Gaap. Als dat is wat je doet, dan doe je dus hetzelfde als al die duizenden andere tekstprofessionals die zich hiermee – met waarschijnlijk even weinig succes – profileren en proberen te onderscheiden. 

Je onderschat jezelf en de kracht van jouw creaties! Zo zonde. Laten we hier snel wat aan doen; jouw potentiële klanten wachten op je 😀.

Tip 8: Jouw tekst is een middel

Bedenk waarom klanten jouw teksten nodig hebben. Willen ze die boven hun bed hangen? Gebruiken ze jouw woorden om iets te lezen te hebben tijdens de lunch? Of is het zo dat ze ergens een oplossing voor zoeken? Omdat ze resultaten willen bereiken waar jouw tekst een middel tot is, geen doel op zich? Dat laatste natuurlijk. En dát is wat jij met jouw vakkennis, ervaring en inzet mogelijk maakt.

Tip 9: Weet wat je waard bent

Wat ik uiteindelijk wil, is een schrijversrevolutie ontketenen. Een revolutie waardoor het vak schrijven meer op waarde wordt geschat. En dat begint bij ons, lieve schrijvers. Alleen als wij gaan groeien als tekstprofessionals gaan we de waardering krijgen die we verdienen. Daarom wil ik met mijn Textpert en Expert Traject alle schrijvers in Nederland en België laten beseffen hoe belangrijk en waardevol ze zijn. Want ook schrijvers mogen – nee moeten – meer op waarde geschat worden. Door zichzelf. Want alleen dan kun jij jouw klanten helpen om met woorden de wereld te veroveren en verbeteren.

Tip 10: Ga voor een award

In Amerika winnen copywriters awards met hun werk. Omdat ze daar inzien wat woorden kunnen doen voor een merk, missie, organisatie, stichting, bedrijf of wat dan ook. Datzelfde respect verdient ons werk hier in Nederland en België, toch? Ik wil ook awards die uitgereikt worden voor woorden 😉. Tot het zover is, wil ik dat jij weet dat je veel en veel meer doet dan ‘teksten schrijven’. Je creëert werelden, biedt oplossingen aan, beantwoordt vragen, helpt mensen zoeken en vinden, weet de weg te wijzen, motiveert mensen om eindelijk die actie te ondernemen die ze al zo lang uitstellen. Je neemt frustratie weg, brengt verbinding. Dus wat doe je ook alweer?

De opper-tip:

Zorg dat jouw schrijfbusiness bruist van de professionaliteit. Want alleen door jouw bedrijf professioneel neer te zetten kun je vanuit zelfvertrouwen, plezier en daadkracht aan de slag voor jouw klanten. Wees daarbij overtuigd van jouw onmisbare, toegevoegde waarde in een samenwerking zodat je deze vanuit gelijkwaardigheid aan gaat.

Zet ‘m op!

Doe mee

Textpert Traject

Ons Textpert Traject is een groepstraject van twee maanden waarin je leert om jouw schrijfbusiness slim & strategisch op te zetten. Je werkt aan je eigen profilering, professionalisering, workflow en alles dat daarbij komt kijken. Dit traject is geschikt voor tekstprofessionals die nieuw zijn in het ondernemende schrijverschap of tekstprofessionals die al een tijdje meelopen, maar nog steeds het gevoel hebben ‘maar wat te doen’.

Expert - 1 op 1 - Traject

Ons Expert Traject is een 1-op-1 (of 2-op-1) traject van drie of zes maanden. Hierin werk je aan het optimaliseren van je schrijfbusiness en het neerzetten van jezelf als dé expert binnen jouw niche en specialisatie. Dit traject is geschikt voor de tekstprofessional met een goedlopende schrijfbusiness waarin het wringt omdat je voelt dat er nog zoveel meer in jou en je bedrijf zit.

Andere schrijvers lazen: