De vijf soorten schrijvers die mij benaderen

14 januari 2021
Foto: Thought Catalog

door Rachel Felix

®️Via mijn gratis content, online trainingen en unieke businesstraject leer ik jou een slimme & strategische schrijfbusiness neerzetten. Want wij schrijvers en ons vak schrijven mogen - door onszelf (!) - wel eens meer op waarde geschat worden. Dat begint met professionaliseren. Samen aan de slag dus en op naar een schrijversrevolutie 💪.

Ik spreek tijdens mijn Text Talks vele ambitieuze en enthousiaste schrijvers die met het professionaliseren van hun schrijfbusiness aan de slag willen. Mooie gesprekken zijn dat. Tijdens die gesprekken wil ik alles weten over de uitdagingen waar de schrijvers die ik spreek voor staan. Ook hebben we het uitgebreid over de doelen en dromen die zij voor hun onderneming en leven hebben. Zodat we samen kunnen onderzoeken of ik hen daarbij kan helpen. ​Dat levert mooie inzichten op. Zo kan ik inmiddels vaststellen dat er vijf soorten schrijvers zijn die mij benaderen voor hulp:

 

1. De startende-schrijver: 

 

De startende-schrijver die mij benadert, is geen groentje op de markt. Deze tekstprofessionals hebben hun strepen verdiend op een ander vlak: binnen de financiële sector, in de verpleging, als verkoper binnendienst, als docent, als virtual assistant en alles daartussenin. Schrijven kunnen zij. Alleen dat ondernemerschap dat je er gratis bij krijgt; hoe pak je dat aan? Er komt zoveel bij kijken en het liefst doe je alles tegelijk. Daarom leert deze schrijver binnen mijn Textpert Traject de kneepjes van het ondernemerschap kennen en de juiste tools gebruiken. Zodat het fundament van zijn schrijfbusiness stevig en solide is. Zó belangrijk! En iets waar je de rest van je carièrre plezier van hebt.

 

2. De waar-blijft-mijn-groei schrijver:

 

Deze schrijver is al enige tijd bezig. Dat kan twee jaar zijn, zes jaar of zeventien jaar. Maakt niet uit. Iedere schrijver komt op zijn eigen tijd op een punt dat hij verder wilt. En dat lukt dan niet. Omdat je blijft hangen in hoe je het altijd al deed. Omdat je misschien zelfs wat vastgeroest bent. Omdat je niet om hulp wilt vragen terwijl je eigenlijk sparringspartners mist die jou een verse blik op het schrijverschap en je eigen kwaliteiten geven. Deze schrijvers zie ik tijdens mijn traject helemaal tot bloei komen. Geweldig om mee te maken. Alles wordt afgestoft, gaat weer stromen, komt in beweging en 100-en-1 nieuwe plannen en mogelijkheden zien het licht. Eindelijk die boost waar je schrijfbusiness – soms al jaren – om schreeuwde.

  

 

‘Geloof me: ik was hem of haar en leuk is echt iets anders...’

 

  

3. De ik-verdrink-in-mijn-eigen-succes schrijver:

 

Deze schrijver lijkt benijdenswaardig, maar geloof me: ik was hem of haar en leuk is echt iets anders. Wanneer je goed werk levert en een groot netwerk hebt, blijft het balletje doorrollen. Jarenlang. Snel. Vaak te snel en zonder te stoppen. Dan merk je op een gegeven moment dat je veel meer uren werkt dan je wilt. Dat je bankrekening zich vult terwijl je hoofd en hart leeg zijn. Geen energie meer. Al helemaal niet om te bedenken hoe je dat bedrijf van je nu toch efficiënter inricht. Slimmer & strategischer zodat je niet van deadline naar deadline holt, maar weer ruimte voelt voor creativiteit. Voor spontaniteit en voor jezelf. Deze schrijvers die door hun eigen succes kopje onder (dreigen te) gaan, leren in mijn Textpert Traject alles over het professioneel inrichten van je bedrijfsprocessen, het hanteren van een gestructureerde workflow, in the lead zijn en blijven tijdens tekstprojecten en niet langer je agenda door klanten laten bepalen. 

 

Foto: Thought Catalog

4. De ​​​​​​​​​ marketing/communicatie-adviseur-die-zelf-aan-de-slag-wil-schrijver: 

Eén marcom-adviseur omschreef het zo mooi: ‘Ik huur de ene na de andere tekstschrijver in voor klussen die ik eigenlijk zelf wil uitvoeren.’ Zij is niet de enige. Ik spreek veel marcomprofessionals die op hoog niveau strategisch meedenken binnen hun organisatie, maar daarop uitgekeken zijn. Zij willen terug naar het uitvoerend bezig zijn: schrijven en content maken. Wanneer je dat voelt, die stap durft te zetten en je drang tot uitvoeren vervolgens weet te combineren met het meedenken en adviseren op strategisch niveau heb je goud in handen waarmee je een dijk van een schrijfbedrijf neer kunt zetten. Tijdens mijn Textpert Traject leer ik je hoe. Want de kunst is jezelf zo neerzetten dat je de juiste klanten en opdrachten aantrekt. Gaan we mee aan de slag.

 

‘Wat ik hoop, is dat je je aansluit bij onze Schrijversrevolutie; een revolutie om onszelf als schrijvers en ons vak schrijven op waarde te laten schatten.’

 

5. De schrijver-in-loondienst: 

Wat blijkt nou? Als schrijver in loondienst loop je tegen dezelfde dingen aan als je collega’s die het ondernemerschap zijn ingedoken. Want de collega’s binnen je organisatie zijn net klanten. Dus verwachtingsmanagement speelt een grote rol. En evenals in de boze buitenwereld is schrijven binnen een organisatie of binnen de afdeling marketing & communicatie vaak het ondergeschoven kindje. Alle reden dus om zelf in te zien wat jij als schrijver voor waarde toevoegt. Zodat je dat duidelijk kunt maken binnen het bedrijf waar je werkt. Dit leert de schrijver-in-loondienst tijdens mijn Textpert Traject. Plus al het andere; een professionele bedrijfsvoering, een heldere workflow, gelijkwaardig klant- of collegacontact, jezelf profileren. Samenwerkingen met collega’s worden hierdoor naar een hoger niveau getild terwijl jij je rol binnen de organisatie interessanter en uitdagender maakt. En als je wilt, is het hierna met alle kennis op zak nog maar een klein stapje naar het ondernemende schrijverschap; je hebt al volop geoefend.

 

Samen ten strijde 🙃: op naar een Schrijversrevolutie

 

En, in welke categorie val jij? Hoe bevalt het je daar? Wat ik in ieder geval hoop, is dat je je op wat voor manier dan ook bij onze Schrijversrevolutie aansluit; een revolutie om onszelf als schrijvers en ons vak schrijven op waarde te laten schatten. Door onszelf en door onze potentiële klanten. Want in welke categorie je ook valt, je merkt vast dat er vreemde verwachtingen heersen in onze schrijversbranche. Verwachtingen zoals:

  • Een schrijver moet aan een half woord genoeg hebben en vooral niet zeuren om input.
  • Een schrijver moet flexibel zijn. Vandaag een aanvraag binnen die gisteren af moet? Niet zeuren. Moet kunnen.
  • Een schrijver moet blij zijn als hij betaald werk heeft. Want laten we eerlijk zijn; eigenlijk is dat schrijven toch een beetje een veredelde hobby. Dus (je voelt ‘m al aankomen): niet zeuren.

En zo kan ik helaas nog wel even doorgaan. Maar hopelijk niet voor lang meer! Want door onszelf te professionaliseren trekken we samen ten strijde tegen deze en al die andere misvattingen. Zo zorgen we ervoor dat wij met de kracht van onze woorden meer waarde kunnen toevoegen aan de wereld. Doe je mee?

Doe mee

Textpert Traject

Ons Textpert Traject is een groepstraject van twee maanden waarin je leert om jouw schrijfbusiness slim & strategisch op te zetten. Je werkt aan je eigen profilering, professionalisering, workflow en alles dat daarbij komt kijken. Dit traject is geschikt voor tekstprofessionals die nieuw zijn in het ondernemende schrijverschap of tekstprofessionals die al een tijdje meelopen, maar nog steeds het gevoel hebben ‘maar wat te doen’.

Expert - 1 op 1 - Traject

Ons Expert Traject is een 1-op-1 (of 2-op-1) traject van drie of zes maanden. Hierin werk je aan het optimaliseren van je schrijfbusiness en het neerzetten van jezelf als dé expert binnen jouw niche en specialisatie. Dit traject is geschikt voor de tekstprofessional met een goedlopende schrijfbusiness waarin het wringt omdat je voelt dat er nog zoveel meer in jou en je bedrijf zit.

Andere schrijvers lazen:

Hoe maak ik een offerte als freelance tekstschrijver of copywriter?

Hoe maak ik een offerte als freelance tekstschrijver of copywriter?

Wanneer je als freelance tekstschrijver of copywriter een offerte mag uitbrengen, roept dat vaak vragen op, zoals: hoe maak ik een professionele offerte als freelance tekstschrijver of copywriter? Wat moet er allemaal in mijn offerte staan? Hoe weet ik hoeveel uren ik...

Ontvang Tips & Tricks

Voor het professionaliseren van jouw schrijfbusiness. En krijg mijn Handleiding Workflow gratis toegestuurd.

Gelukt! We gaan samen werken aan een gezond en winstgevend schrijfbedrijf voor jou.