De band met je klant: hoe zorg je voor een gelijkwaardige klantrelatie?

8 juni 2021

door Rachel Felix

®️Via mijn gratis content, online trainingen en unieke businesstraject leer ik jou een slimme & strategische schrijfbusiness neerzetten. Want wij schrijvers en ons vak schrijven mogen - door onszelf (!) - wel eens meer op waarde geschat worden. Dat begint met professionaliseren. Samen aan de slag dus en op naar een schrijversrevolutie 💪.

Hoe ga je als schrijver een gelijkwaardige relatie aan met je klanten? Veel schrijvers die ik spreek zijn onzeker over hun toegevoegde waarde. Of ze twijfelen zelfs aan hun bestaansrecht als schrijver. Eeuwig zonde. Want daardoor houd jij jezelf klein waardoor je klant niet profiteert van dat wat jij te bieden hebt. Alleen in een gelijkwaardige relatie kun je als schrijver meerwaarde toevoegen vanuit jouw vakkennis. Maar hoe ga je die gelijkwaardige relatie met je klant aan? Hoe zorg je ervoor dat je als tekstprofessional vaker en over meer contentzaken mee mag denken? Zodat jouw kennis benut wordt. Hoe creëer je die samenwerking waarin jouw klant de inhoudsdeskundige is terwijl jij de expert bent op het gebied van taal, tekst en communicatie? In deze Eye-Opener geef ik je tips, tricks en voorbeelden. Doe er je voordeel mee! Dan doet je klant dat ook.


Standje ACTIE? Fout!

Allereerst is het heel belangrijk om niet meteen in de uitvoerende actiestand te schieten. Ik maakte een tijdje terug een filmpje over deze fout van schrijvers op Instagram dat niet voor niks ontzettend vaak bekeken is (12,6K). Schrijvers schieten graag en snel in de actiestand. We willen dat toetsenbord laten rammelen, al die vragen stellen die in ons opborrelen bij het horen van één woord. We willen onderzoeken, luisteren, structureren, schrappen, verhalen vertellen, de waarheid blootleggen en vooral onze klant daarmee verder helpen. Maar dat doen we nu juist niet door meteen in die actiestand te schieten. Think more, write less. Wil je van u-roept-wij-draaien naar een samenwerking waarbinnen jij kunt meedenken en adviseren? Bouw dan tussenstappen in. Mijn Handleiding Workflow van een Professionele Schrijver  helpt je hierbij.

Belemmerende bescheidenheid

Wat ik ook vaak bij tekstprofessionals bemerk, is een belemmerende bescheidenheid. Had ik ook last van. Het advies dat ik kreeg toen ik mijn schrijfcarrière zo’n tien jaar geleden bij een groot tekstbureau begon, was dan ook: denk mee. Adviseer. Plaats in de commentsectie bij documenten wat jouw advies is. Wees niet te bescheiden. Een logisch en terecht advies dat ik nu graag doorgeef aan jou. Want je klant huurt je niet in voor bescheidenheid. Of om braaf ‘ja’ te knikken. Je klant huurt je in vanwege jouw kennis van en ervaring met tekst, taal, communicatie en wellicht marketing. Althans, dat is waarvoor en waarom je wil dat je klant je inhuurt. Want klanten die jou inhuren omdat je goedkoop bent, snel typt, altijd bereikbaar bent (ook in de weekenden. Vooral in de weekenden) of omdat je zo lekker flexibel bent en aan een half woord genoeg hebt (onzin, onzin, onzin; heb alstjeblieft nooit aan een half woord genoeg), wil je niet. Of niet meer wanneer je weet dat je jezelf als schrijver op waarde wil gaan (laten) schatten en zelfverzekerd naar buiten wil treden met je schrijfbedrijf. Deze redenen om jou in te huren – snel, flexibel, altijd bereikbaar, zeurt niet – hebben namelijk niks met gelijkwaardigheid te maken. Wel met jou zien als veredelde typemachine en dus als schrijver, als tekstprofessional niet op waarde schatten.

Hoe ga ik als schrijver om met klanten?

Voor we verder gaan naar het volgende onderdeel – mijn belofte aan mezelf die mij hielp om gelijkwaardige klantrelaties aan te gaan – eerst even een korte realitycheck. Om te inventariseren wat de stand van zaken bij jou is. Dus beantwoord de volgende vragen vooral eerlijk voor jezelf: 

  1. Werk jij als schrijver voor klanten die helemaal niet bij je passen?
  2. Stapel je korting op korting of bonus op bonus om maar klanten aan je te binden?
  3. Blijf je ongezien onbetaalde uren maken om je klant maar tevreden te houden?
  4. Bied je soms zelfs aan om dingen ‘dan maar’ gratis te doen in de hoop dat er werk uit voortkomt?
  5. Wring je je in allerlei bochten om maar flexibel te zijn of om al je werk op tijd af te hebben?
  6. En pieker je je ondertussen suf over hoe dat nu toch moet met;
    1. beter zichtbaar zijn,
    2. een heldere bedrijfsvoering hanteren,
    3. gelijkwaardige samenwerkingen aangaan.

Als je antwoord op één van deze vragen ‘ja’ is, dan ben je niet al te best bezig. Vanuit deze basis ga je namelijk nooit een gelijkwaardige band met je klant opbouwen. Leer daarom vanuit zelfvertrouwen, rust en focus een professioneel bedrijf neerzetten waarbij je profilering, bedrijfsvoering en klantcontact helemaal op orde zijn. Zodat jij met jouw woorden meer waarde kunt toevoegen, genereren en meer creatieve vrijheid hebt. Want vanaf dan wordt dat ondernemende schrijverschap of schrijven in loondienst weer of pas écht leuk! Laten we kijken naar wat ik mezelf beloofde aan de start van mijn freelance schrijverschap om die vrijheid, blijheid binnen mijn schrijfbusiness te bereiken.

‘Wanneer jij jezelf klein houdt, profiteert je klant niet van dat wat jij te bieden hebt.

Het belang van een tekstschrijver; een belofte

Toen ik begon met mijn ondernemende schrijverschap, beloofde ik mezelf één ding: 


‘Ik ga niemand overtuigen van het belang van een tekstschrijver.’ 


Want ik wilde werken met klanten die de kracht van taal en tekst kenden en waardeerden. Zoals ik nu werk met deelnemers die mogelijkheden en kansen zien. Die zich laten leiden door ambitie en enthousiasme, niet door beren en bezwaren. Zodat we samen ver de diepte in konden duiken om tot grote hoogtes te komen. Door als schrijver, copywriter, contentcreator, marcomprofessional of andere tekstprofessional iemand te gaan overtuigen van het belang van taal en tekst zet je jezelf met 1-0 achter.

Niet doen dus.

Maar wat vertel je dan wel als je niet mag of wil gaan uitleggen hoe belangrijk het is om een tekstprofessional in te schakelen voor goede copy & content? Nou dit:

✔️  Leg in je marketing uit waarom een potentiële klant jóuw dienst nodig heeft: wat neem jij mee naar de schrijftafel? Denk aan al je ervaring, expertise, persoonlijkheid en kennis.

✔️ Geef geen algemene uitleg van de verschillende tekstsoorten of contentvormen. Vertel in plaats daarvan waarom jíj de meest geschikte persoon bent voor het schrijven van een website / jaarverslag / persbericht / e-book / flyer / blog / e-book / e-mailing / white-paper / artikel. Of vertel waarom ze bij joú die training of dat traject moeten volgen.

✔️ Maak duidelijke welke waarde jouw teksten toevoegen. Want jouw goed geschreven teksten zijn geen doel op zich; wel een middel tot het doel van je klant. Hoe draag jij met jouw woorden bij aan het bereiken van dat doel? 


Door jezelf niet te verontschuldigen voor of bezwaard te voelen over jouw bestaansrecht, het belang van jouw diensten en de kostbaarheid van jouw tijd, steek je samenwerkingen meteen op een gelijkwaardiger niveau in. Beschouw deze dus als vanzelfsprekend. Weer een realitycheck wat dat betreft, want: hoe pak jij dat aan? Overtuig jij jouw klanten van het belang van een schrijver? Of laat je dat lekker aan henzelf over? Waardoor je klanten aantrekt die al overtuigd zijn van jouw toegevoegde waarde.

 

‘Ik wilde werken met klanten die de kracht van taal en tekst kennen en waarderen.’

Summerschool voor schrijvers

Heb je wat aan de vragen en tips in deze Eye-Opener om de band met jouw klant te versterken en gelijkwaardiger te maken? Ik hoop van wel! Want vanuit gelijkwaardigheid samenwerken is zo heerlijk en gaaf. Een volgende stap daarvoor kan meedoen aan mijn Textpert Traject zijn. Hierin staan jij en jouw schrijfbusiness centraal, maar geloof maar dat die (potentiële) klanten en jouw relatie met hen er ook heel vaak doorheen komen fietsen. In acht weken en daarna tijdens maandelijkse sessies, werken we aan praktische zaken, maar ook aan het inzien van je eigen waarde. Zodat jij je schrijfbusiness professioneel, slim, strategisch en op jouw manier kunt gaan neerzetten. Op 21 juni start de speciale Summerschool editie voor schrijvers van dit jaar. Daarna kun je pas weer in oktober meedoen. Ga dus deze zomer samen met vijf enthousiaste, ambitieuze collega schrijvers en mij aan de slag met het professionaliseren van jouw schrijfbusiness; je profilering, bedrijfsvoering, werkprocessen, marketing & sales, klantcontact en nog veel meer. Er zijn nog drie plekjes beschikbaar. Vraag een Text Talk aan om samen te onderzoeken of dit iets voor jou is.

Struikelen als schrijver; hoe sta je weer op?

Deze Eye-Opener is onderdeel van de reeks Struikelen als schrijver; hoe sta je weer op? waarmee ik tekstprofessionals (weer) op weg wil helpen met het professioneel neerzetten van zichzelf en hun bedrijf. Dat doe ik omdat ik samen met alle ambitieuze en enthousiaste tekstprofessionals van Nederland en België een Schrijversrevolutie voor elkaar ga krijgen. Deze Schrijversrevolutie zorgt ervoor dat wij als schrijvers en het vak schrijven meer op waarde geschat worden. Want dat is hard nodig en de hoogste tijd. In mijn artikel Samen ten strijde voor een Schrijversrevolutie ontdek je er meer over.

Doe mee

Textpert Traject

Ons Textpert Traject is een groepstraject van twee maanden waarin je leert om jouw schrijfbusiness slim & strategisch op te zetten. Je werkt aan je eigen profilering, professionalisering, workflow en alles dat daarbij komt kijken. Dit traject is geschikt voor tekstprofessionals die nieuw zijn in het ondernemende schrijverschap of tekstprofessionals die al een tijdje meelopen, maar nog steeds het gevoel hebben ‘maar wat te doen’.

Expert - 1 op 1 - Traject

Ons Expert Traject is een 1-op-1 (of 2-op-1) traject van drie of zes maanden. Hierin werk je aan het optimaliseren van je schrijfbusiness en het neerzetten van jezelf als dé expert binnen jouw niche en specialisatie. Dit traject is geschikt voor de tekstprofessional met een goedlopende schrijfbusiness waarin het wringt omdat je voelt dat er nog zoveel meer in jou en je bedrijf zit.

Andere schrijvers lazen: