Koudwatervrees

Het zweet stond in m’n handen. Ik herkende het gevoel van vroeger. Wanneer ik op school of in de collegebanken een vraag wilde stellen. Maar bang was dat het dom, sloom of in ieder geval niet slim was.

Zo voelde mijn eerste kennismaking met spreken op Clubhouse een paar weken geleden. Inmiddels heb ik mijn koudwatervrees overwonnen. Letterlijk zelfs, voor wie mij in mijn story op instagram heeft zien wild water zwemmen (zie anders mijn highlight Natuur).

Dat is te danken aan Saskia van de Riet, een mede-ervaren schrijfster en onderneemster – die een tijdje terug met het geweldige idee kwam om samen een room speciaal voor Tekstpro’s op Clubhouse te organiseren. Een plek waar we als tekstprofessionals – schrijvers, copywriters, vertalers, journalisten, bloggers, contentmakers, marketeers, communicatiemensen – samen kunnen praten over ons vak en alles wat we daarin tegenkomen. Kennis delen en collegialiteit staan voorop.

De eerste keer

Onze eerste sessie hadden we het over Het Geheim van Concurrentie. Gisteren spraken we tijdens onze tweede sessie over Zichtbaarheid; wat moet je ermee? Dat leidde tot een levendig gesprek, mooie vragen en geweldige voorbeelden waar ik van ging glunderen.

We dropten een aantal stellingen, zoals:

      • Hoe vaker je zichtbaar bent, hoe slechter.
      • Zichtbaar zijn is geen doel op zich.
      • Ik heb een website, dus ik ben zichtbaar.

Dat leidde tot inzichten en vragen. Inzichten als:

    1. Waarom, waar, als wie, wanneer en met wat wil jij zichtbaar zijn?
    2. Kies jouw niche op basis van wie jij bent. Niet op basis van ‘wat verstandig is’. Onthoud daarbij dat wie jij bent meer is dan ‘een schrijver’. En dat schrijven meer is dan letters in de juiste volgorde zetten. Zoveel meer!
    3. Ga als schrijver niet de standaard tips over schrijven delen. Net zomin als dat je op je Over Mij pagina vertelt dat je ‘al van kleins af aan schrijft. En dat die hobby van toen nu je werk is geworden.’ Dat is fout op zoveel fronten (vraag me er vooral naar wanneer je mijn visie hierop wilt weten. Of lees in deze blog waarom je jezelf zo niet wil profileren of in deze blog waarom klanten niet voor jouw diensten willen betalen).
    4. Zichtbaar zijn draait niet om jou. Het draait om je klanten. Wees daarom zichtbaar vanuit en voor je klanten.
    5. Zorg dat je met je content aansluit bij de reis die jouw klanten door je merk maken (de Customer Journey).
    6. Wij zijn schrijvers! WIJ KUNNEN CONTENT MAKEN. Dat is waar we voor geboren zijn. Schat jezelf als schrijver op waarde. Ontdek via mijn Starterskit hoe je deze kracht voor je eigen Zichtbaar Zijn kunt benutten.

Nu jij: werk aan je (on)zichtbaar zijn

In mijn Zichtbaar Zijn als Schrijver Starterskit die ik vorige week lanceerde, leer ik jou via online trainingen, webinars die je bijwoont, quizes, een werkboek barstend van de vragen en theorie en wekelijks extra Zichtbaar Zijn opdrachten per mail:

👍 Jezelf profileren als expert: waarom zou je? En hoe doe je dat dan efficiënt?
👍 De Customer Journey: wat is dat ook alweer? Wat moet je ermee? En hoe stem je jouw content daarop af?
👍 SEO: wat houdt dit in? Hoe benut je de kracht ervan als schrijver?
👍 Contentmarketing: waarom wil je deze slimme & strategische manier van zinvolle content creëren begrijpen en benutten, voor jezelf en voor je klanten?
👍 Contentformats en Duurzame Content.

Voor en door schrijvers die werken vanuit de inhoud

Het is fantastisch en heel logisch om te merken dat de inhoud van mijn starterskit zo goed aansluit bij de vragen die gisteren aan bod kwamen en dus bij de vragen die onder tekstpro’s spelen op het gebied van zichtbaar zijn. Fantastisch omdat ik deze starterskit speciaal voor jullie ontwikkeld heb. Logisch omdat ik deze starterskit samen met en op basis van de struggles van alle schrijvers waarmee ik samenwerk ontwikkeld heb.

Zichtbaar Zijn kun je op verschillende manieren benaderen: vanuit jezelf, kennis, intuïtie en de inhoud of gericht op targets, likes en statistieken. Ook dit kwam naar voren in onze Clubhouse sessie. Ik ben zelf voorstander van de eerste optie. Dat is dan ook waar ik je in mijn Zichtbaar Zijn als Starterskit alles over leert en waar jij actief mee aan de slag gaat. Tijd om werk te maken van jouw (on)zichtbaarheid?

Wanneer mogen we weer?

Onze volgende Clubhouse room speciaal voor Tekstpro’s is op dinsdagochtend 15-juni om 09.30. We gaan het dan met alle aanwezige schrijvers hebben over Netwerken & Relatiebeheer. Natuurlijk kun je ook dan weer al je vragen over dit onderwerp stellen. Of je luistert alleen lekker mee. Ik hoop hoe dan ook dat je erbij bent!

Clubhouse Room voor Tekstprofessionals.

Zichtbaar Zijn als Schrijver Starterskit

Content maken kun jij als tekstprofessional. In deze Starterskit speciaal voor schrijvers leer ik je deze kracht efficiënt voor jezelf inzetten. Via online trainingen, webinars, quizes, een werkboek barstend van de theorie en extra Zichtbaar Zijn opdrachten per mail, zorg ik dat jij concreet aan de slag gaat met je (on)zichtbaar zijn. 

Groeisessie

Plan een Groeisessie wanneer een traject of training nu te veel voor je is, maar je als schrijver wel vastloopt in het ondernemende schrijverschap. Terwijl je juist – door jezelf (!) – meer op waarde geschat wil worden.

De strijders schrijvers die al meedoen:

Trainingen, traject & groeisessie

Ook jij als schrijver kunt zorgeloos leven en genieten van jouw waardevolle woorden. Stop dus met ploeteren & pleasen! In mijn aanbod deel ik al mijn 10+ jaar ervaring opgedaan als marketeer, schrijver, ondernemer en mens; schrijfbranche gerelateerde business insights, acquisitievaardigheden, een professionele bedrijfsvoering, jezelf helder profileren, gelijkwaardig klantcontact aangaan, uitdagende, langlopende opdrachten binnenhalen en nog veel meer. Na een samenwerking met mij zie jij je volledige potentie en durf je die te benutten, trek je jouw ideale klanten aan en weet je jouw rol als schrijver – ondernemend of in loondienst – professioneel in te vullen. Let’s go!

Andere schrijvers lazen:

Hoe ik als schrijver niet gewaardeerd werd

Hoe ik als schrijver niet gewaardeerd werd

Als ik hoor hoeveel onbetaalde uren schrijvers maken, hoe jullie ploeteren en hoe de passie voor schrijven uitdooft door opdrachten die geen inspiratie geven, dan huilt mijn schrijvershart. Want wat is het herkenbaar. De onzekerheid, het enthousiasme dat sterft door...

Wel of geen prijzen op je website?

Wel of geen prijzen op je website?

Noem je als tekstprofessional wel of geen prijzen op je website? En waarom dan wel of niet? Enerzijds wil je helder en transparant met je potentiële klanten communiceren. Anderzijds kan het noemen van prijzen klanten afschrikken. Of is dat juist de bedoeling? Maar wat...

Ontvang Tips & Tricks

Voor het professionaliseren van jouw schrijfbusiness. En krijg mijn Handleiding Workflow gratis toegestuurd.

Gelukt! We gaan samen werken aan een gezond en winstgevend schrijfbedrijf voor jou.