Eye-openers

Hier schrijf ik zo vaak mogelijk – en toch erg sporadisch – over het ondernemende schrijverschap en schrijven in loondienst. 
Zodat jij al lezende inziet wat er allemaal komt kijken bij het zijn van een tekstprofessional. 

Twijfelenergie

Twijfelenergie

De afgelopen weken sprak ik veel schrijvers die twijfelden. Over investeren in zichzelf en hun bedrijf. Dat was niet goed voor m’n mojo. In deze blog deel ik wat er gebeurde, wat dat met me deed en hoe jij als schrijver met twijfels over jezelf en je schrijfbusiness...

Lees meer
Waarom zou ik zichtbaar zijn als schrijver?

Waarom zou ik zichtbaar zijn als schrijver?

Om te beginnen wil ik even stilstaan bij de definitie van zichtbaar zijn. Zichtbaar zijn is niet: ❌ Af en toe met een leuke foto op social media verschijnen ❌ Op onregelmatige basis een keer een stuk tekst of andere vorm van content ergens publiceren. ❌ Een website...

Lees meer

Clubhouse speciaal voor Tekstpro’s

Koudwatervrees Het zweet stond in m'n handen. Ik herkende het gevoel van vroeger. Wanneer ik op school of in de collegebanken een vraag wilde stellen. Maar bang was dat het dom, sloom of in ieder geval niet slim was. Zo voelde mijn eerste kennismaking met spreken op...

Lees meer

Samen ten strijde voor een Schrijversrevolutie

Het valt mij te vaak op dat schrijvers en schrijven ondergewaardeerd worden door (potentiële) klanten, maar veel meer nog door schrijvers zelf. Dat was al zo toen ik bij een groot tekstbureau werkte en werd helaas niet minder tijdens mijn jaren als ondernemende...

Lees meer
De vijf soorten schrijvers die mij benaderen

De vijf soorten schrijvers die mij benaderen

Ik spreek tijdens mijn Text Talks vele ambitieuze en enthousiaste schrijvers die met het professionaliseren van hun schrijfbusiness aan de slag willen. Mooie gesprekken zijn dat. Tijdens die gesprekken wil ik alles weten over de uitdagingen waar de schrijvers die ik...

Lees meer

Van chaos naar orde op zaken

M’n leven is gewoon op orde. Maar zo ‘gewoon’ was dat lange tijd niet voor mij. Kort na een helaas heftige scheiding van ‘ons pap & mam’ gingen mijn ex en ik na 14 jaar uit elkaar. Ik was van m’n 15e tot m’n 29e samen met hem geweest. Dat was nu klaar. Op. 💔 Met...

Lees meer
Waar vind ik klanten?

Waar vind ik klanten?

De vragen die andere schrijvers mij het vaakst stellen zijn: 1) waar vind ik klanten? En 2) waar vind ik passende klanten? Om ieders hoop meteen de grond in te boren: ik heb geen hapklaar antwoord op die vragen. Er is geen onuitputtelijke bron vol klanten waar een jou...

Lees meer
Schrijven is eng

Schrijven is eng

Schrijven. Zeggen dat het je vak is, is altijd gevaarlijk. Iedereen in Nederland heeft immers leren schrijven en schrijft regelmatig zelf teksten. Bij het schrijven gaat het er uiteindelijk om dat je de beste versie van jouw inhoud zo verwoordt dat anderen het begrijpen. Maar hoe doe je dat?

Lees meer
Nederlands – Engels, waar ligt de grens?

Nederlands – Engels, waar ligt de grens?

De keuze voor Engelstalige termen binnen je bedrijf kan allerlei gevolgen hebben voor je imago. Heel kort door de bocht is het Nederlands doorgaans suf en het Engels is hip. Veel Nederlandse bedrijven die jong en hip of hot and happening willen zijn kiezen daarom voor Engelse termen. Maar het is niet gegarandeerd dat je lezers een tekst vol Engelse termen net zo goed kunnen volgen als een Nederlandse tekst.

Lees meer

Wo(o)rden wie je bent

Niet alleen je mooie logo en gave opmaak zijn beslissend tijdens ieder contactmoment met je klant; ook je woorden spreken boekdelen. Waar wil je allemaal aan denken bij het schrijven voor je klanten?

Lees meer

Schrijven is niet eng

Als schrijven niet eng is, wat is dan dat beklemmende gevoel dat je bekruipt zodra je gaat zitten om je tekst te typen en probeert om je boodschap duidelijk, professioneel en persoonlijk op papier te krijgen?

Lees meer

De vorm als norm

Wanneer ik met een klant aan de slag ga, starten we vanuit de inhoud. Daarbij onderzoeken we niet alleen hoe we deze inhoud het beste kunnen formuleren. We kijken ook of er potentiële diepere lagen achter de inhoud te vinden zijn.

Lees meer

De schrijver is dood, leve de lezer!

Is het belangrijk om stil te staan bij hoe een tekst door je lezers geïnterpreteerd kan worden? En doe jij dat voldoende bij alles wat je de wereld in stuurt? Want schrijven wat je wil zeggen is één ding; schrijven wat je bedoelt, is een veel grotere uitdaging.

Lees meer

Ontvang Tips & Tricks

Voor het professionaliseren van jouw schrijfbusiness. En krijg mijn Handleiding Workflow gratis toegestuurd.

Gelukt! We gaan samen werken aan een gezond en winstgevend schrijfbedrijf voor jou.