Eye-openers
Hier schrijf ik zo vaak mogelijk – en toch erg sporadisch – over het ondernemende schrijverschap en schrijven in loondienst.
Zodat jij al lezende inziet wat er allemaal komt kijken bij het zijn van een tekstprofessional.
Ik wil voor mezelf beginnen als freelance tekstschrijver of copywriter; wat is het juiste moment?
Je wil voor jezelf beginnen als freelance tekstschrijver of copywriter. De beste beslissing die je kunt nemen! Want het ondernemende schrijverschap is een feestje. Maar je moet wel weten wat je doet. In deze blog geef ik je twee mogelijke manieren om voor jezelf te...
Hoe maak ik een offerte als freelance tekstschrijver of copywriter?
Wanneer je als freelance tekstschrijver of copywriter een offerte mag uitbrengen, roept dat vaak vragen op, zoals: hoe maak ik een professionele offerte als freelance tekstschrijver of copywriter? Wat moet er allemaal in mijn offerte staan? Hoe weet ik hoeveel uren ik...
Hoe krijg ik meer waarde(ring) als freelance tekstschrijver of copywriter?
Hoe zet je als freelance tekstschrijver of copywriter een constructief, goedlopend bedrijf op? Dat begint met jezelf op waarde schatten. Helaas gaat het daar bij bijna alle schrijvers die ik spreek al mis: ze zien zelf niet in hoe waardevol zij en hun expertise zijn....
Ik heb het te druk als tekstschrijver (en dat maakt me gestrest)
Wanneer je voor jezelf begint als freelance tekstschrijver of copywriter wil je succesvol worden. Totdat je ineens te veel werk hebt, avonden door zit te tikken om deadlines te halen en het vuurtje in jezelf door de aanhoudende drukte langzaam dooft. Want dit was niet...
Freelance tekstschrijver worden; dit zijn de 6 grootste misverstanden binnen het schrijversvak
Wil jij freelance tekstschrijver of copywriter worden? Goede keuze en alvast welkom bij de club! Je hebt natuurlijk een beeld van jezelf als freelance tekstschrijver of copywriter; schrijvend achter je laptop, brainstormend met klanten of heerlijk werkend op een mooie...
Waarom voel ik mij als freelance schrijver onzeker?
Te veel schrijvers die ik spreek - tijdens een Text Talk, via social media of op andere momenten - twijfelen aan hun kwaliteiten als schrijver. Terwijl zij écht wel kunnen schrijven. Dat staat vast. In deze blog leg ik uit dat hun onzekerheid ontstaat doordat zij de...
Hoe ik als schrijver niet gewaardeerd werd
Als ik hoor hoeveel onbetaalde uren schrijvers maken, hoe jullie ploeteren en hoe de passie voor schrijven uitdooft door opdrachten die geen inspiratie geven, dan huilt mijn schrijvershart. Want wat is het herkenbaar. De onzekerheid, het enthousiasme dat sterft door...
Wel of geen prijzen op je website?
Noem je als tekstprofessional wel of geen prijzen op je website? En waarom dan wel of niet? Enerzijds wil je helder en transparant met je potentiële klanten communiceren. Anderzijds kan het noemen van prijzen klanten afschrikken. Of is dat juist de bedoeling? Maar wat...
De band met je klant: hoe zorg je voor een gelijkwaardige klantrelatie?
Hoe ga je als schrijver een gelijkwaardige relatie aan met je klanten? Veel schrijvers die ik spreek zijn onzeker over hun toegevoegde waarde. Of ze twijfelen zelfs aan hun bestaansrecht als schrijver. Eeuwig zonde. Want daardoor houd jij jezelf klein waardoor je...
Zelfverzekerd naar buiten treden met je schrijfbedrijf, hoe doe je dat?
'Ik wil me niet meer driedubbel plooien om aan de verwachtingen van mijn klanten tegemoet te komen', zei een schrijver laatst tijdens een Text Talk. 'Heel goed', riep ik uit. Want zelf overtuigd raken - echt overtuigd raken, tot in het diepste van je vezels - van jouw...
Twijfelenergie
De afgelopen weken sprak ik veel schrijvers die twijfelden. Over investeren in zichzelf en hun bedrijf. Dat was niet goed voor m’n mojo. In deze blog deel ik wat er gebeurde, wat dat met me deed en hoe jij als schrijver met twijfels over jezelf en je schrijfbusiness...
Waarom zou ik zichtbaar zijn als schrijver?
Om te beginnen wil ik even stilstaan bij de definitie van zichtbaar zijn. Zichtbaar zijn is niet: ❌ Af en toe met een leuke foto op social media verschijnen ❌ Op onregelmatige basis een keer een stuk tekst of andere vorm van content ergens publiceren. ❌ Een website...
Clubhouse speciaal voor Tekstpro’s
Koudwatervrees Het zweet stond in m'n handen. Ik herkende het gevoel van vroeger. Wanneer ik op school of in de collegebanken een vraag wilde stellen. Maar bang was dat het dom, sloom of in ieder geval niet slim was. Zo voelde mijn eerste kennismaking met spreken op...
De ‘Ik-doe-maar-wat’ onprofessionaliteit waar schrijvers tegen moeten strijden
Binnen onze schrijversbranche of taalsector heersen vreemde verwachtingen. Daarbij krijgen we door de enorme breedte van ons vak en het gebrek aan concrete opleidingen tot tekstschrijver, copywriter, contentmaker, redacteur, blogger of (bedrijfs-)journalist vaak te...
Acht Redenen Waarom Jij Jezelf Als Schrijver Niet Op Waarde Schat
Hoe komt het toch dat schrijvers zichzelf niet op waarde schatten? Ik zie het keer op keer gebeuren en het is zo ontzettend zonde! Ik laat je in deze blog zien welke overtuigingen en opvattingen de oorzaak zijn van dit probleem. En natuurlijk geef ik je gerichte...
Is er sprake van onderwaardering in onze tekstbranche? Een onderzoek(je)
In je eentje een revolutie willen ontketenen, is erg ambitieus. En onrealistisch. Ik heb dan ook niet de illusie dat onze #schrijversrevolutie voor meer waardering binnen onze tekstbranche er komt zonder de steun van andere schrijvers. Natuurlijk zijn er de textperts...
Samen ten strijde voor een Schrijversrevolutie
Het valt mij te vaak op dat schrijvers en schrijven ondergewaardeerd worden door (potentiële) klanten, maar veel meer nog door schrijvers zelf. Dat was al zo toen ik bij een groot tekstbureau werkte en werd helaas niet minder tijdens mijn jaren als ondernemende...
De vijf soorten schrijvers die mij benaderen
Ik spreek tijdens mijn Text Talks vele ambitieuze en enthousiaste schrijvers die met het professionaliseren van hun schrijfbusiness aan de slag willen. Mooie gesprekken zijn dat. Tijdens die gesprekken wil ik alles weten over de uitdagingen waar de schrijvers die ik...
Van chaos naar orde op zaken
M’n leven is gewoon op orde. Maar zo ‘gewoon’ was dat lange tijd niet voor mij. Kort na een helaas heftige scheiding van ‘ons pap & mam’ gingen mijn ex en ik na 14 jaar uit elkaar. Ik was van m’n 15e tot m’n 29e samen met hem geweest. Dat was nu klaar. Op. 💔 Met...
Waar vind ik klanten?
De vragen die andere schrijvers mij het vaakst stellen zijn: 1) waar vind ik klanten? En 2) waar vind ik passende klanten? Om ieders hoop meteen de grond in te boren: ik heb geen hapklaar antwoord op die vragen. Er is geen onuitputtelijke bron vol klanten waar een jou...
Ik schrijf teksten maar mijn klanten willen er niet voor betalen
Als er één overtuiging is die ervoor zorgt dat jouw schrijfbusiness niet (verder) groeit, dan is het wel de misvatting dat je als tekstschrijver, copywriter, contentcreator of marcom-professional ‘teksten schrijft’. Fout! Dat is niet wat je doet. In deze blog leg ik...
Een kijkje achter de schermen; wat ging minder of ronduit mis?
Het afgelopen half jaar begeleidde ik drie uitverkochte groepen (15 deelnemers) naar een professionele(re), winstgevende(re) en strategische schrijfbusiness toe. Het samenwerken met hen was en is fantastisch, net zoals de resultaten. In november start de laatste groep...
Drie dingen die schrijvers denken
Alleen als wij gaan groeien als tekstprofessionals gaan we de waardering krijgen die we verdienen.
Hoe ik mijn trajecten succesvol wist op te zetten
Dus daar stond ik met mijn idee: de eerste businesstrajecten speciaal voor schrijvers in Nederland en België opzetten. Trajecten waarin ik al mijn kennis bundel die ik de afgelopen tien jaar opdeed als schrijver, contentmarketeer en ondernemer op het gebied van...
Tien tips voor (aanstormende) schrijvers
Wat ik zie, is dat veel tekstschrijvers worstelen met het op waarde geschat worden. Door zichzelf en door hun klanten. Ook het vinden van voldoende opdrachten blijkt vaak een uitdaging. Terwijl het ondernemende schrijverschap een vak en een feest is! Mits je het goed...
Schrijven is eng
Schrijven. Zeggen dat het je vak is, is altijd gevaarlijk. Iedereen in Nederland heeft immers leren schrijven en schrijft regelmatig zelf teksten. Bij het schrijven gaat het er uiteindelijk om dat je de beste versie van jouw inhoud zo verwoordt dat anderen het begrijpen. Maar hoe doe je dat?
Van altijd ‘AAN’ naar altijd ‘Aandacht’
Ik geloof dat het hippe altijd ‘AAN’ een erg ongezonde staat van zijn is. Voor jezelf en voor je omgeving. Dus hoe leuk ik mijn werk online ook vind, ik blijf het op de tweede plaats zetten: eerst offline leven, daarna online werken. Alleen is dat soms makkelijker gezegd, dan gedaan…
Nederlands – Engels, waar ligt de grens?
De keuze voor Engelstalige termen binnen je bedrijf kan allerlei gevolgen hebben voor je imago. Heel kort door de bocht is het Nederlands doorgaans suf en het Engels is hip. Veel Nederlandse bedrijven die jong en hip of hot and happening willen zijn kiezen daarom voor Engelse termen. Maar het is niet gegarandeerd dat je lezers een tekst vol Engelse termen net zo goed kunnen volgen als een Nederlandse tekst.
Wo(o)rden wie je bent
Niet alleen je mooie logo en gave opmaak zijn beslissend tijdens ieder contactmoment met je klant; ook je woorden spreken boekdelen. Waar wil je allemaal aan denken bij het schrijven voor je klanten?
Schrijven is niet eng
Als schrijven niet eng is, wat is dan dat beklemmende gevoel dat je bekruipt zodra je gaat zitten om je tekst te typen en probeert om je boodschap duidelijk, professioneel en persoonlijk op papier te krijgen?
Hoe overleef ik een beeldcultuur?
Je boodschap ‘afkorten’ tot een beeld, kan je lezer helpen. Maar een beeld zegt soms ook gewoon meer dan tekst of vult er juist op aan. Als schrijfster kan ik dit als een gevaar zien, of juist als uitdaging.
Schrijfkriebels of -bloopers?
Als verse freelancer heb ik genoeg fouten gemaakt. Ik vertel je graag over twee situaties waarin ik de mist inging; mijn grootste schrijfbloopers.
De vorm als norm
Wanneer ik met een klant aan de slag ga, starten we vanuit de inhoud. Daarbij onderzoeken we niet alleen hoe we deze inhoud het beste kunnen formuleren. We kijken ook of er potentiële diepere lagen achter de inhoud te vinden zijn.
De schrijver is dood, leve de lezer!
Is het belangrijk om stil te staan bij hoe een tekst door je lezers geïnterpreteerd kan worden? En doe jij dat voldoende bij alles wat je de wereld in stuurt? Want schrijven wat je wil zeggen is één ding; schrijven wat je bedoelt, is een veel grotere uitdaging.
Foud(t) in je tekst
Steek wat extra, onzichtbaar werk in je tekst. Daar doe je je lezer een groot plezier mee!